The Musical Box: Avdelningen obskyra hårdrockband

tisdag 16 mars 2010

Avdelningen obskyra hårdrockband

Head East är väl ett av de band man kan räkna in i kategorin ”obskyra-hårdrockband-som-aldrig-slog”. Kanske blev första plattans titel – Flat as a Pancake – en självuppfyllande profetsia.
Detta amerikanska band kämpade och slet under närmare 15 år, men det enda de blev kända för var en cover på Russ Ballards Since You Been Gone. Den där låten som Rainbow senare gjorde succé med någon gång i slutet av 70-talet.

Head Easts version hamnar kanske snarare mer åt REO Speedwagon-hållet. Inte särskilt upphetsande med andra ord.
Men jag råkar av någon anledning ha två av bandets plattor. Förmodligen inköpta på en lågprisutförsäljning någon gång i början av 80-talet. Jag minns inte varför jag köpte dem. Jag vet faktiskt inte ens varför jag berättar det här. Obskyrt var ordet, sa Bill. Visst, sa Bull.

Men jag har i alla fall skivan där bandets enda hit finns med, den självbetitlade Head East från 1978. Så lite kul är det. Men att ens tänka tanken att jämföra den med Ritchie Blackmores Rainbow går inte.
Head East bildades i Illinois 1968 och orkade med åtta studioalbum. De sista skivorna funkade tydligen inte alls. Bandet lade ner någon gång i mitten av 80-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar