The Musical Box: Bernie Leadon efter Eagles

söndag 18 april 2010

Bernie Leadon efter Eagles

Eagles före eller efter Hotel California är kanske en smaksak. Eagles första plattor hör till mina favoriter, debutalbumet, Desperado och One of These Nights är några av de absolut bästa jag har. På den tiden spelade bandet countrybaserad avslappnad rock.

Countrygitarristen Bernie Leadons betydelse för gruppens musikaliska inriktning är underskattad. Han låg bland annat bakom Witchy Woman och Hollywood Waltz, låtar som är bland det bästa Eagles åstadkommit.

När Joe Walsh tog över efter Bernie Leadon som gitarrist inför Hotel California fick Eagles på gott och ont ett rockigare sound.
Ibland när jag saknar Eagles första skivor brukar jag plocka fram Flying Burrito Brothers tidiga skivor, där Bernie Leadon lirade innan Eagles, eller någon av de två soloplattor han gjort.

Natural Progressions kom redan 1977 och gjordes tillsammans med Michael Georgiades. En skiva som tar mig direkt till Kaliforniens soliga surfstränder. Här finns både Crosby, Stills, Nash & Young och Americas och Byrds luftiga sound. En skön skiva som dock kräver några genomlyssningar. Hur bra den är upptäcker man inte förrän efter ett tag. En mer avslappnad attityd får man leta efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar