The Musical Box: Vem faen är Mo McGuire?

måndag 17 maj 2010

Vem faen är Mo McGuire?

Jag har fått tag på en alldeles lysande liten LP. En platta med amerikanska sångerskan Mo McGuire från 1974. Inspelad på det lilla skivbolaget Wooden Nickel, som under 1970-talet brukade skaka fram nya artister från Chicago.

Troligtvis är väl Mo Guire från den delen av världen. Men så mycket mer information går inte att få fram om henne. Inte ens Allmusic.com har något noterat något om denna mystiska dam. De brukar annars ha det mesta. Faktum är att hela Internet är som ett enda frågetecken när man söker efter henne på Google.

Det hela blir ännu märkligare när jag upptäcker att skivans producent heter Marty Feldman. Om nu någon kommer ihåg honom. Han den där brittiske komikern med de utstående ögonen, som i alla fall jag minns bäst från filmen Glöm inte kamelerna. Nu är det inte helt säkert att det är samma kille, men är det, så är det märkligt.

Hur som helst är skivan en kul liten sak. Det är knappast rock, eller så är det. Ibland låter Mo McGuire som Janis Joplin för att sedan svänga ut i både tradjazz och blues. Kanske lite Liza Minnelli eller Barbra Steisands, vad vet jag. Men jag gillar skivan, det finns flera coola låtar, som förtjänar ett bättre öde än att hamna i en skivback på en loppis. Det var nämligen på en sådan jag hittade det här exemplaret.

Det finns ett fåtal ute till försäljning på nätet. Men räkna med att hosta upp något över 200 spänn.

2 kommentarer:

  1. Det går faktiskt att hitta en del information om skivan här:

    http://books.google.se/books?id=PgkEAAAAMBAJ&lpg=PT49&dq=%22mo%20mcguire%22%20billboard&pg=PT49#v=onepage&q=%22mo%20mcguire%22%20billboard&f=false

    Det verkar som om alla Billboard tidningar finns sökbara.

    SvaraRadera
  2. Det var häftigt! Det ska jag kolla

    SvaraRadera