The Musical Box: Plågsamt söt schlagerpop

måndag 21 juni 2010

Plågsamt söt schlagerpop

New Seekers var nästan plågsamt söta. Så där bubblande friska, som den där hälsokällan i Bergslagen tv-reklamen gärna slår ett extra slag för. Så oskyldigt och enkelt att det blir för mycket.

New Seekers hittar man ofta i LP-backarna på second hand-butikerna. Där har de sällskap av andra storheter som Les Humhries Singers, Carpenters, Osmonds och annat sådant ingen vill kännas vid. Jag är dock lite svag för New Seekers.

För mig är de ungefär som marshmallows. Rätt goda om man nöjer sig med en eller två. Men stoppar man hela munnen full känner man sig snart kladdig i hela ansiktet. Efter att tag börjar man må illa. I alla fall jag.

Så mina fem (!) New Seekers-plattor spelar jag inte ofta. Ibland brukar det bara bli nån enstaka låt, när jag är på det humöret. Men jag vill inte göra mig av med dem. För de hör på något sätt ändå till den brittiska popvågen, även om det är ett stickspår mot Björkman & Co.

New Seekers bildades 1969 i England som en fortsättning på australiska Seekers. I början av 70-talet fick bandet stora framgångar över hela världen, trots att de inte gjorde särskilt mycket eget material. En av gruppens största hits var en cover på Melanie Safkas Look What They´ve Done to My Song.

1972 fick New Seekers representera Storbritannien i Eurovisionfinalen med Beg, Steal or Borrow och kom på andra plats. Och det är väl ungefär där man kan placera gruppens musik, schlagerpop. Senare försökte gruppen bättra på sitt anseende genom att spela in lite mer rockorienterade covers, men det funkade inte alls.

Det här är mina New Seekers-album

We´d Like To Teach The World To Sing
USA-press från 1971, där titelspåret nog får sägas är det bästa. Synd på ett så pass hyfsat konvolut.



We´d Like To Teach The World To Sing
Italienpress från 1972. Har dock inget mer än namnet gemensamt med USA-plattan. Bara ett fåtal av samma låtar finns med på båda. På den här finns Euro-tvåan Beg, Steal or Borrow. Super-kitsch-omslag.


Now
Här försöker de rocka till sig lite genom att spela in Whos Pinball Wizzard. Men sen mular de allt och gör covers på The Osmonds. Utgiven 1973.

Together
När man ser den går det inte att ana, men det här är en av bandets roligare. Här finns en del beatlescovers och en märklig version av Melting Pot. Från 1974.


Together Again
Räcker med att titta på omslaget för att bli avskräckt. Får en otäck Bucks Fizz- och Herreys-känsla. Har ääligt* inte spelat den. Utgiven under det annars så bra rockåret 1976.

* Så uttalas det ordet här i Jönköping.

1 kommentar:

  1. Ja så är det med New Seekers, jag har två plattor med gruppen som spelas någon gång vart 4:de år men jag vill ha dom kvar ändå, finns någonting som binder.

    SvaraRadera