The Musical Box: Försiktig gitarrpop

söndag 15 augusti 2010

Försiktig gitarrpop

Edge of Allegiance med Timbuk 3 smög sig nästan försiktigt in i min skivsamling. Den åkte med av bara farten när jag handlade genesis-skivor* i en tillfällig lågprisbutik på Östra Storgatan någon gång i början av 90-talet.

Den blev stående i ett hörn tills jag i somras började rensa ur samlingen. För av någon konstig anledning hade det börjat samlas en massa ospelbara LP-skivor just i min hylla.
Det var nära att Timbuk 3 åkte ut. Men i sista stund bestämde jag mig för att spela plattan innan den kastades i skräphögen. Det var tur, för den visade sig vara rätt bra, betydligt bättre än jag räknat med.

Edge of Allegiance är väl avvägd amerikansk gitarrpop från duon Pat och Barbara MacDonald. Folkrock, indiepop eller countrypop får någon annan avgöra. Men nånstans mellan Crosby, Stills & Nash och country hamnar den. Avmätt och nästan försiktig, där rockiga Standard White Jesus, ödsliga Waves of Grain och stompiga Dirt Dirty Rice blev mina favoriter.

Så jag behåller skivan, även om Pat MacDonald knappast kan beskyllas för att ha den mest skolade sångrösten.

* Tidiga genesisplattor ska jag väl tillägga, Foxtrot, Nursery Cryme och Selling England By the Pound, så ingen får för sig att jag betalat pengar för Genesis 80- och 90-talare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar