The Musical Box: Plocka lingon

måndag 9 augusti 2010

Plocka lingon

Lider fortfarande av Torsson-feber, går omkring och sjunger om pom-fritS, Singers snabbsömsymaskin och älgen som stod och log. Så det får bli Torsson idag också. Men bara lite kort om skivorna som getts ut (vinyl alltså).

Att kunna men inte vilja – 1980Togs emot med en viss skepsis i konkurrens med både Ebba Grön och Dag Vag. Idag har jag bara Torssons LP kvar av de tre. Jag fick den direkt från Svensk Pop i Klippan, men minns faktiskt inte hur det kom sig. Uttrycket Att kunna men inte vilja har jag haft användning för många gånger.

Superhittar: Jag minns en gammal bil, Det spelades bättre boll och Älgjakten – till exempel.



En rökare i krysset - 1984
Den här köpte jag i Helsingborg precis när den kommit ut. För nu var slaget vunnet. Blodomloppet, Bröderna Holm och Volleyboll Molly kan jag fortfarande utantill, om jag så blev väckt mitt i natten. Men undrar fortfarande vad jägarn hade i näsan som var till besvär.


Superhittar
: Öresundstwist, Volleyboll Molly, Akterseglad i Brownsville, Storskiftet osv
Utgiven av Svenska Popfabriken.



En svensk tiger – 1989Om ni tvivlar, rådfråga eder lokala skattemyndighet, står det på baksidan av skivomslaget. Men det finns ingen anledning. En svensk tiger måste ha tagit knäcken på de sista torsson-motståndarna. Fick sympatier för Stefan Gustavsson, hans farsa verkade vara en hårding. Och katt har vi, som bor kvar.

Superhittar: Kalla Kåre, Hans farsa var en barsk typ av fanjunkares grad, Ett litet hotell, Ihållande duggregn. Utgiven av Rim & Reson.


Sen finns det ett antal vinylsinglar och låtar på samlingsalbum från Klippan, Svensk Pop och En flugskit i kosmos. Flera av dem finns med på senare cd-utgivningar. Bland annat är Konsum och Klippans centrum med på cd:n Elmia-Jordbruksutställning, som också innehåller alla låtarna från Att kunna men inte vilja.
Son av Ajatollah, Lingonplockning och Lena Gren finns med på Lingonplockning (En rökare i krysset). Den som vill ha tag i julsingeln Rolf Ren får skaffa cd:n En svensk tiger.

Senare tiders Torsson-album finns tyvärr bara utgivna på cd.
Islands of Hawaii – 1995
Superhittar: Danmark, Islands of Hawaii och Rim och reson.
Terese och Valdez – 2002Superhittar: Österbymo.
Det fjärde bästa bandet i Lund – 2007
Superhittar: Bakom lasarettet, En tung missbrukare, Festen hos Lundins.

Det finns också ett antal live-inspelningar utgivna på cd.
Ny studio-cd lär vara på gång...

Utöver det finns ett antal obskyra inspelningar till, bland annat med Hugh Scott Band (Bo Åkerström). Men sån avancerad historieskrivning kan jag inte gå in på. Det har jag inte utbildning för.

Detta har jag skrivit om Torsson så här långt:
Natt på autobahn
Torsson äntligen till Jönköping
Ett snack med Bo Åkerström
Torsson tog över Visingsö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar