The Musical Box: Mojo på vinyl

lördag 9 oktober 2010

Mojo på vinyl

TOM PETTY & THE HEARTBREAKERS - MOJO - 2010 

Så är den äntligen på plats, Tom Pettys senaste, Mojo. Det tog sin tid att få tag i den på vinyl, men nu är den här.

Och jag blev inte besviken, trots allt man fått höra om ”gubbrock” och sånt där. Och att det känts lite kittlande att Petty och Heartbreakers skulle gjort en bluesplatta.

Men Mojo är bra. Tom Petty kan det här med rock, och blues också. Jag drar mig inte för att ranka den här högre än Full Moon Fever och till och med nästan i klass med Damn The Torpedoes.

Som jag ser det finns det inte en enda svag låt på det här albumet. Möjligtvis kan jag väl tycka att Don´t Pull me Over är lite för mycket. Varför han fick för sig att göra en reggae bland alla sköna bluesrockers begriper inte jag.

Några favoriter har jag hittat. Första spåret Jefferson Jericho Blues sätter sig direkt, liksom andralåten First Flash of Freedom. Tom Petty lägger ribban högt redan från början. Men höjdpunkterna är flera, både på första och andra LP:n, för det är två skivor, 180 grams tung kvalitet.

Ett par låtar till jag inte kan låta bli att nämna. Takin´ My Time gillar jag, och Lover´s Touch, som är så släpig grottmansblues att man bara ryser. Och High In The Morning, vilken låt!

Nej, det här är det bästa Tom Petty gjort på länge. Inget snack om den saken! Det kommer ta tid att smälta den här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar