The Musical Box: Bad Company är Bad Company

fredag 25 februari 2011

Bad Company är Bad Company

Efter att ha lyssnat på Run With the Pack inser jag att Bad Company måste vara ett av världshistoriens mest överskattade hårdrockband. Det är bara en gammal traktormotor.

Och då tycker jag ändå att Paul Rodgers är en rätt bra sångare och Mick Ralphs en bra gitarrist. Ingen bländande tekniker kanske, men hard-working-stabil-och-så.

Det hänger kanske på låtskriveriet. För Bad Company gjorde aldrig särskilt bra låtar. Jag kan inte komma på nån bara så här.
Run With the Pack från 1976, Bad Companys tredje album, är tråkigt.
Skittrist.
Max tre-ackords föreskolehårdrock.

Den enda låt jag gillar är Young Blood. Det var därför jag köpte skivan nån gång i slutet av 70-talet.
Det är en gammal soulpop-låt skriven av Lieber/Stoller och inspelad i hur många versioner som helst.

Jag kan ha fel här, men Coasters bör ha varit först med att ha spelat in Young Blood 1957. Bad Company gör en rätt hyfsad rocker av den. Coasters version var givetvis bättre.
Nej, Bad Company hör inte till mina favoriter.
Rodgers var bättre i Free.
Och Ralphs var bättre i Mott the Hoople.
Åtminstone hade de bättre låtar att jobba med.
De kanske bara var bad company.

Ett problem här.
Jag har två Bad Company-skivor till. Och Run with the Pack ÄR DEN BÄSTA!
Därför lite kort om mina två andra BC-album nu, så slipper jag ta upp tid och plats med dem senare:

Rough Diamonds (1982)
Jag har inte ord för det här. Usel tråkig 70-talsrock utan något som helst intresse för någon. Begriper inte varför jag skaffade den. Inte en bra låt, inte ett kul riff eller melodi eller någonting.
Det enda jag är lite imponerad av är att det fanns ett skivbolag som ville ge ut det här.
Skräp!
Fame and Fortune (1986)
Här var inte Rodgers med längre. Det gör inte saken bättre, tvärtom...Nye sångaren Brian Howe låter lite som Foreigners Lou Gramm...
Trodde Bad Company på det här själva? Jag hittar inte orden nu heller. Ett rejält och kraftigt bottennapp som inte borde få säljas av auktoriserade skivhandlare. Räcker det?

För att vara lite sjysst mot Ralphs och Rodgers...
Bad Companys två första album, Bad Company från 1974 och Straight Shooter från 1975, är betydligt bättre. Men naturligtvis har jag ingen av dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar