The Musical Box: Från kust till kust

torsdag 10 februari 2011

Från kust till kust

Coast to Coast är en obetalbar Ducks Deluxe-låt. Denna nästan klassiska singel kan få igång vem som helst att börja hoppa orytmiskt och sluta tänka klart. Låten finns med på Ducks Deluxe debutalbum från 1974. En lysande liten pop-platta, som jag dessvärre inte har i samlingen...än...
Så därför ska inte den här texten handla om låten, utan om en av dem som gjorde den, Sean Tyla. Han skrev låten tillsammans med Nick Garvey.

När Ducks Deluxe splittrades 1975 bildade Garvey Motors ihop med Andy McMaster. Martin Belmont började lira med Brinsley Schwartz i Rumour. Men Tyla hamnade lite i bakvattnet. Han gav ut ett par egna album och startade sedan Tyla Gang.
Moonproof från 1978 var den första av hans plattor jag fick tag på. Helt klart mer boogie och tyngre komp än Ducks. Men ärligt talat inte lika kul. Trots det anses skivan vara en klassiker i den lilla men trogna pubrockskretsen.

Spanish Street och Suicide Jockey från b-sidan är de låtar jag gillar bäst. Oakland Red är också en sån där låt man gå igång på.
Men ingen i närheten av Coast to Coast, vilket jag i och för sig inte räknat med.

Ducks Deluxe-snubbarna har satt sina spår i min samling, det kan man väl konstatera.

Mer om Sean Tyla:
En sällsynt hederlighet (Redneck in Babylon)

Mer om Ducks Deluxe:
Fräcka rockrökare från Ducks Deluxe (Don´t Mind Rockin Tonight)

Mer om Motors:
Motors i fel ordning (Motors 1)

Mer om The Rumour:
Rockveteraner bakom Graham Parker (Max)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar