The Musical Box: Records tuffa powerpop

måndag 21 mars 2011

Records tuffa powerpop

RECORDS - CRASHES - 1980

Det är kul att leta bland sina gamla new wave-plattor. Då kan det dyka upp små trevligheter som The Records album Crashes från 1980. Det kanske inte är new wave direkt, Records är mer Beatles och Kinks. Men mycket mer elektriskt och tufft. Powerpop tror jag det kallas.
Det här var en skiva jag gick och tittade snett på flera gånger innan jag vågade slå till och köpa den. Records hörde knappast till de där banden det snackades så där väldigt mycket om i början på 80-talet.

Men till slut blev den min i alla fall, bilden på omslaget var ju så läcker. Det köpet ångrade jag inte då. Och inte nu heller, för den delen.

Crashes går att spela nu för tiden också. Records lirar skön pop och gör smarta melodier som gärna sitter kvar en stund. Rumour Sets the Woods Alight och Hearts in Her Eyes gillar jag bäst nu.

Den första för att den trots allt är lite halvpunkig och den andra bara för att den är så snyggt gjord. Men jag vill nog påstå att nästan varenda låt är bra på den här skivan.
Vad jag kommer ihåg hamnade Crashes ganska snart rätt långt bak i skivsamlingen. Records var kanske lite för snälla. Och där har den fått stå fram till nu. Men nu var den kul att plocka fram, som sagt var.

Det ska erkännas att jag inte har nån direkt koll på Records och deras skivutgivning. Men här kan du läsa mer om dessa bortglömda brittiska pophjältar: Håkans Pop

Nr: borttagen ur samlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar