The Musical Box: En dammig Tonio K

torsdag 14 april 2011

En dammig Tonio K

TONIO K - NOTES FROM THE LOST CIVILIZATION - 1988

Nu har det hänt igen. Jag hittade en platta i samlingen jag aldrig spelat. Den har stått i hyllan i över 20 år och aldrig någonsin har jag känt behovet att plocka fram den. Inte ens när den var ny tydligen. Skivan det handlar om är Tonio K:s album Notes From the Lost Civilization från 1988.
Jag köpte den redan 1990 som cut-out. Så det kan inte ha varit någon storsäljare.
Varför jag köpte den kan jag bara spekulera i. Förmodligen handlade det om att jag fortfarande hade lite spår av Life in the Foodchain, Tonio K:s debutplatta från 1978, kvar i hörselgångarna.

Den var jävligt bra. Men tydligen inte så bra att jag skulle få för mig att lira den här. Inte 1990, i alla fall.

Nu har jag naturligtvis spelat den, för att ha en ospelad skiva går ju inte...

och...

Det kunde ha kvittat!

Notes From the Lost Civilization är inte bra. Den är inte ett dugg rolig. Tonio K gjorde på sin debutplatta briljant rock, nästan lite new wave, och inte så lite Costello i texterna. Men här är det borta. Fullständigt.
Jag får redan efter ett par minuters lyssnade halvtaskiga vibbar av The Boss och John Cougar Mellencamp. Rätt tråkigt och förutsägbart med andra ord.

Jag fattar inte varför alla amerikaner skulle börja låta som Springsteen i slutet av 80-talet. Jag menar, Born in the USA var egentligen ingen bra platta. Men ungefär så låter Tonio K här.

Nä. Den här skivan åker tillbaka in i hyllan och får stå och damma till sig ett tag till. Nu vet jag i alla fall hur den låter.

Nr: borttagen ur samlingen

Mer om Tonio K:
Life in the Foodchain

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar