The Musical Box: En smörig hårdrocksballad

måndag 4 april 2011

En smörig hårdrocksballad

STYX - STYX II - 1973

Den här plattan – Styx II - kommer jag ihåg för en enda låt – Lady – en otäckt smörig hårdrocksballad. Ska jag vara ärlig är den riktigt, riktigt HEMSK*. Men när den var ny var vi många som gillade den. Och kanske går det att ana lite proggtendenser här**.
Det är märkligt att man en gång i tiden tyckte om det här. Styx lät ju bara som en halvtaskig amerikansk kopia av Uriah Heep. Och dem gillade jag inte ens 1973 när Styx II kom ut.

Det hela blir ännu mer ofattbart när man konstaterar att här inte finns något att lägga på minnet. Inte ett enda kul riff eller nån stackars ensam låt som jag skulle kunna tänka mig att spela nu för tiden. Jag tror ta mej faen Styx började gå på tomgång redan i början av 70-talet.
Lite intressant dock. Innan Styx gav ut sin första skiva 1972 kallade de sig Tradewinds. Men de hade bytt till Styx när första plattan gavs ut av det lilla obskyra bolaget Wooden Nickel.

Jag vet inte om Styx II kom ut på det bolaget också, men gjorde den det är en skiva med den etiketten är det kanske en liten raritet. Synd bara att man inte kan säga detsamma om musiken.

Nr: borttagen ur samlingen

* Tydligen gjorde Styx en nyinspelning av låten på 90-talet. Den har jag inte hört.

** Nä, det kan man inte. Försöker bara hitta något slags försvar...Möjligtvis kan man kalla Styx progrelaterat, vilket betyder att det egentligen är ett popband som vill vara prog...men inte fixar det.

Mer om Styx
Ett bra styx-album (Equinox)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar