The Musical Box: Hell Yeah!

söndag 3 april 2011

Hell Yeah!

MOLLY HATCHET - MOLLY HATCHET - 1978

Molly Hatchets debutplatta från 1978 är något alldeles extra. Det vete fan hur de fick till det, men det här är jävulskt bra southern rock från första till sista låten. Och det på en debutplatta. Jag är imponerad. Hell Yeah!
Molly Hatchet gav sig in på samma banor som giganterna Lynyrd Skynyrd och Allman Brothers. Det krävs det mod att göra, eller att man möjligtvis inte har någon som helst självbevarelsedrift. Men detta floridaband sätter prylen. De blir direkt äkta rebeller och revolutionärer, förhärdade, hårdkokta krigare och sanna provokatörer.

Förstaspåret Bounty Hunter, där Danny Joe Brown inleder bandets hela karriär med att vråla Hell Yeah!, är något alldeles extra. En blytung southern-rocklåt som har allt, faktiskt. Gator County är inte mycket sämre, för att inte tala om The Price You Pay, en fläskig boogie som får högtalarna att bågna (på riktigt!).

Och just nu är jag väldigt glad att jag inte skaffat såna där små moderna puttefnask-högtalare utan har behållit mina gamla B&W!

Och det här måste jag bara lägga till. Molly Hatchet gör bara egna låtar på skivan, utom en, en cover på Allman Brothers Dream´s I´ll Never See. Hur jävla bra är inte den då!

Men för att vara lite nyanserad får jag väl lägga till det här också:
Skivans b-sida är inte riktigt lika vass som den första. Här blir Molly Hatchet lite jammigare, och då håller de inte samma klass som de stora hjältarna.

Men va fan! Hell Yeah! Det här är bra!

Nr: 1177/2222

Mer om Molly Hatchet:
Bara mainstream hårdrock (Take no Prisoners)
Fullt ös från början (No Guts...No Glory)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar