The Musical Box: Jakten på Svensk Pop

lördag 23 april 2011

Jakten på Svensk Pop

Påskafton betyder skivmässa i Huskvarna. För vilken gång i ordningen har jag inte en aning om, men i alla fall så länge att det blivit en tradition.

Beväpnad med en lång inköpslista kastade jag mig in i kaoset och kom ut med tio nya plattor. Sammanlagt gav jag ungefär 400 spänn, så särskilt dyrt blev det inte.

Högst på listan stod skivan Svensk Pop, en samlingsplatta från Svenska Popfabriken i Klippan någon gång i slutet av 70-talet. Den fick jag så klart inte tag på, däremot uppföljaren, En flugskit i Kosmos, som tydligen ska vara väldigt svår att hitta. De här plattorna blev det:


En flugskit i kosmos
Samlingsplatta med inte minst Torsson och låten Lena Green. Men här finns också storheter som Kommissarie Roy, Johnny & De Andra och Asalångastockar. Bra pris, 70 spänn.


Jimmy Campbell – Half Baked
En skiva som brukar vara svår att hitta, men jag gav 30 kronor för den. Tidig 70-talare, lite folkrocksproggaktigt ska det vara.


Steve Gibbons Band – Saints & Sinners
Den enda Gibbonsplattan jag saknade i samlingen. Får väl se om den håller samma klass som de andra...30 kronor.


Little Bob Story – High Time
Insåg att inslaget av fransk rockabilly i min samling var lite klent. Little Bob Story avhjälper detta problem. De lär kunna röja rätt bra. Skivan ska enligt uppgift spelas högt. 30 kronor.


Eloy – Ra
80-talarna med Eloy var inte så bra som de tidigare, men Ra ska tydligen hålla hyfsad klass. Ett av dagens bästa köp, tror jag...
60 spänn.


Gryphon – Red Queen to Gryphon Three
Gryphon är väldigt svåra att få tag på. Brittiska progrockare som tog in medeltida instrument som krumhorn och sånt i rockmusiken, och det låter ju spännande. Tyvärr ingen originalpressning, utan en amerikansk Bell, men det får duga. 80 kronor.


Bob Dylan – The Times They Are A-Changin´
Fanns inte på listan, men va fan. En Dylan jag saknade. Bara 20 spänn.


Three Dog Night – Hard Labor
Ett av de berömda censurerade skivomslagen från Dunhill. Amerikansk soulrock visserligen, men kul. 30 kronor.


Brinsley Schwartz – Fifteen Thoughts
Tog bort den från listan för jag trodde aldrig att jag skulle hitta den, men nog fan gjorde jag det. Föregångarna till storheterna Ducks Deluxe och med Nick Lowe i sättningen. Ett måste, så klart. 40 kostade den.


Little Feat – The Last Record Album
Också en sån där som fattades i samlingen. Ser fram mot att få spela den, Little Feat är bra! 30 kronor var inte för mycket.







Men jakten på Svensk Pop den fortsätter...

Sen lite om mässan:
Mycket folk som vanligt och massor av försäljare, över 70 närmare bestämt och väldigt mycket LP-skivor. En sak slog mig. Kvaliteten verkar ha gått ner. Många sålde mycket och billigt, men såna där skivor som man oftast hittar också i second handbutikerna och på loppisar. Det kan jag vara utan. Kvalitetsförsäljarna verkade vara färre den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar