The Musical Box: Madonna, sex och gud

tisdag 5 april 2011

Madonna, sex och gud

MADONNA - LIKE A PRAYER - 1989

Like a Prayer är ett moget album av Madonna...sägs det. Hennes bästa, hennes Revolver.
Och anses det moget att bara göra låtar om sex eller gud, eller som alternativ sex OCH gud. Då är detta en mogen skiva.
Äh, jag släpper den tråden.
Jag gillar nämligen den här plattan, delvis i alla fall. Och det kan jag inte säga att jag gör om särskilt många av Madonnas album. Det beror dock kanske mest på att jag aldrig lyssnat särskilt mycket på hennes skivor.

De flesta låtarna har sipprat in i mitt medvetande via det som spelas i diverse radiokanaler. Och eftersom jag nu för tiden endast lyssnar på radio i bilen när jag byter cd i spelaren (fast det kanske inte är radiolyssnande...det är mer...som pausmusik).
Jag släpper den tråden också. Jag känner en del radiofolk nämligen.
Det som gör Like a Prayer spännande är Madonnas samarbete med Prince. Duetten i låten Love Song blir tack vare det nästan kusligt bra. Dessutom misshandlar Prince en gitarr nåt så våldsamt (fast på ett bra sätt, ni fattar vad jag menar) i Act of Contrition.

Och det där smittar av sig på de andra låtarna också. Express Yourself inte minst. Och sen gillar jag psykedeliska Dear Jessie.

Nr: borttagen ur samlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar