The Musical Box: Radions historiska skivloppis

måndag 16 maj 2011

Radions historiska skivloppis

Det här borde jag kanske skrivit om igår eller redan i förrgår. Men det har tagit tid att samla ihop alla intryck...och de skivor jag fick med mig hem. Att välja mellan 20.000 plattor var inte lätt...särskilt inte när de stod i en jämrans oordning.
Men det var ju en historisk händelse.
Och så var jag med och snackade skivsamlande i radion också. Det kan du läsa om/lyssna på här.
Exakt 60 LP-skivor blev det till slut. En del riktigt spännande saker, andra som jag kanske inte borde köpt och en del dubbletter också...att man aldrig lär sig. Här är några av fynden:

Magna Carta – Magna Carta
En skiva jag inte räknat med att hitta i ett arkiv på Sveriges Radio. Magna Carta är en ganska obskyr brittisk folkpop/rockgrupp med lite udda musik. Deras debutplatta från 1969 är tydligen väldigt ovanlig. Den här dessutom i mycket bra skick.

Babylon Blues - I labyrintens hjärta
Kunde jag bara inte motstå. Skånsk bluesrock från mitten av 80-talet med kopplingar både till Torsson och Wilmer X. Ett välvårdat ex dessutom.

Jan Akkerman & Kaz Lux - Transparental
Den gamle Focus-gitarristen har gjort mängder av soloplattor genom åren, ofta med Kaz Lux i bakgrunden. Det här är visserligen en 80-talare, men ska ändå bli spännande att lyssna på.

Carlos Santana – Blues For Salvador
Lär inte vara en av Santanas bästa, men det kvittar. När det finns en låt som Blues For Salvador med kan det inte bli annat än bra.






Och så några till: Gregg Allman, Anders F Rönnblom, Dr John, Steve Forbert, Pekka Pohjola, Neil Young, 38 Special, Gary Brooker, Devo, Joni Mitchell, Gnags, Tant Strul...

Skicket på skivorna var överlag mycket bra. Fattas bara annat, Sveriges Radio – om någon – vet hur man sköter sina vinylplattor.

Däremot var skivomslagen inte lika roliga alla gånger. Att ha Sveriges Radios stora sorteringsetiketter på omslagen ser inte så kul ut. Dessutom verkar de vara ganska svåra att få bort.
Min skivsamling har dock inte ökat, trots 60 nya plattor. Jag har i stället rensat ut ett antal tråkigheter ur samlingen. Nu gäller det bara att göra sig av med dem på något sätt...(det där sista var alltså ett litet finkänsligt tips om att gå vidare till min Tradera-länk...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar