The Musical Box: Ett tråkigt monster

fredag 24 juni 2011

Ett tråkigt monster

Live Magic är vare sig magisk eller förtrollande. Queens livealbum från 1986, när bandet enligt alla kännare stod på sin topp, är ett tråkigt och forcerat monster.

Jag har aldrig kommit överens med den här plattan. Av flera anledningar.
Vi börjar med låtvalet. Nästan alla låtarna är hämtade från 80-talsskivorna The Game, The Works och A Kind of Magic. Ingen av dem hör till bandets bästa.

Och jag klarar inte av liveversioner på låtar som One Vision, Under Pressure och Radio Ga-Ga. De säger mej ingenting.
Sen – produktionen.
Jag kan inte ens ana hur de tänkte. På denna enkel-LP har det pressats in hela 15 låtar, varav nio på b-sidan. Skivan känns därför forcerad, ihoptryckt och...jag vet inte vad. Det blir inte bra i alla fall.

Bohemian Rhapsody blir till exempel ett snabbjobb på ett par minuter och verkar rivas av mest för att den ska göras.
Det är inte så jag vill ha mina liveskivor. Jag vill ha upplevelsen och känslan. Live Magic har ingenting av det.
Nej, den här plattan är en stor besvikelse, inget snack om det. Det är en skiva som absolut inte känns nödvändig att ha i samlingen.

De två nedre bilderna är hämtade från skivomslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar