The Musical Box: Jazzigt och småfunkigt med CBB

söndag 19 juni 2011

Jazzigt och småfunkigt med CBB

CLIMAX BLUS BAND - SHINE ON - 1978

På 80-talet köpte jag ibland skivor enligt principen ”Nytt är bättre än gammalt”. Så när jag vid ett tillfälle under de där åren hittade en bunt med begagnade plattor med Climax Blues Band i ett antikvariat på Smedjegatan, valde jag ett par skivor från slutet av 70-talet och början av 80-talet, i stället för de gamla med slitet fodral.
Det var naturligtvis jävligt dumt. Och dummare blev den där principen ju längre in på 80-talet man kom.
Nu för tiden gör jag precis tvärtom. Och betalar till och med ganska dyra pengar för de där gamla slitna.

Det var i alla fall så Shine On med Climax Blues Band hamnade i min samling. En skiva från 1978 som skulle vara en uppföljare till Gold Plated två år innan. Den där LP:n med superlåten Couldn´t Get it Right, om nu nån minns den.

Shine On har naturligtvis ingen sån där superdunderjättelåt. Men jag är inte sådär väldigt missnöjd med den ändå. Det är en skön platta.

Climax Blues Band var ett brittiskt bluesrockband som dök upp ungefär samtidigt som Fleetwood Mac och Chicken Shack i slutet av 60-talet. Men här låter de väldigt amerikanska, på gott och ont.

Det goda är de jazziga och lite halvfunkiga rytmerna och tuffa basgångarna. Det onda är att det oftast lite låter för utsmetat och kladdigt för att bli riktigt bra. Det är lite för svalt och tillbakalutat.
Sån här musik inbillar jag mig skulle passa i bakgrunden på nån lyxig hotellbar, där ingen bryr sig om vad som spelas. Det är inte särskilt ansträngande eller påtagligt med andra ord. Men det behagligt, välgjort och kompetent.

Mer om Climax Blues Band:
Couldn´t Get it Right (Gold Plated)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar