The Musical Box: The Moniker vs The Fludd

fredag 10 juni 2011

The Moniker vs The Fludd

FLUDD - THE FLUDD - 1971

Jag har inte hört The Monikers debutalbum Maktub ännu. Den finns bara på cd. Spotify har jag inte. Och alternativet att ladda ner den från nån sån där illegal sajt finns inte. Ljudkvaliteten brukar nämligen vara usel.

Jag väntar tills Maktub kommer på vinyl. För det gör den väl snart, eller?

Till den dagen får jag lyssna på The Fludd i stället. Det låter nämligen nästan exakt som Daniel Karlsson. Både sångaren och låtvalet (och då jämför jag med Oh My God!, som är den senaste Karlsson-låten jag hört).
Lite halvpsykedelisk pop med mycket Penny Lane-känsla och ett och annat galet infall. I det här fallet handlar det om kyrkklockor och countryhonk...bland annat.

The Fludd var ett kanadensiskt popband i början av 70-talet. De blev förmodligen bara världskändisar i Toronto. Mest kända blev de faktiskt för att alla lokala popstjärnor nån gång spelat tillsammans med bröderna Brian och Ed Pilling, som låg bakom bandet.

Gruppens enda album, The Fludd från 1971, blev väl knappast så där jättestort utanför Toronto heller. Men det är en ruggigt bra skiva. Kul pop, mycket Beatles...lite Airplane...och en hel del Mama´s & Papas...och så är det så likt han från Norrahammar.
Om jag inte visste vem som gjort låten Turned 21, skulle jag utan att blinka kunna påstå att det är en Moniker-låt. Äh, nästan hela skivan låter som den kom direkt från Norrahammars egen Karlsson. Det kan jag påstå ganska ostraffat!

För jag tror inte The Fludd finns på Spotify. Och jag är osäker på om deras skiva kommit på cd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar