The Musical Box: Moonlight Shadow

lördag 11 juni 2011

Moonlight Shadow

MIKE OLDFIELD - CRISIS - 1983

Mike Oldfields album Crisis är en sån där platta man rätt ofta hittar i begagnatbackarna i second hand-affärerna. Det var många som köpte den 1983, tack vare en enda låt, Moonlight Shadow.

Det är en sån där skiva ingen vill ha nu för tiden. Det där med 80-talet är inget för samlare. Den går att komma över för bara några spänn.
Det här är en BRA Mike Oldfield-skiva. Den har inget med 80-talets blaserade och tllrättalagda synthpop att göra. Moonlight Shadow är visserligen en sån där låt som finns med på varenda 80-talssamling och är uttjatad nåt så in i bäng. Det gör inget. Det är en väldigt bra poplåt!

Så här nästan 30 år efter kan jag konstatera att Maggie Reilly sjunger fantastiskt bra. Hon har inget gemensamt med andra dåtida kvinnliga popstjärnor, Paula Abdul, Samantha Fox, Sheena Easton och de där. Moonlight Shadow är ett jävligt snyggt gjort jobb av henne.

Låten finns på b-sidan av Crisis. Utan att tänka efter det minsta påstår jag att det är den bästa popsida på en LP Mike Oldfield någonsin gjort*. Alla låtarna här är bra pop. In High Places, där Jon ”Yes” Anderson står för sången, gillar jag lite extra. Taurus 3, är en snygg sak, där Oldfield briljerar på gitarr. Tempoväxlingarna är häftiga.

Förstasidan består av en enda låt, Crisis. Och bara för att den ligger så nära det Oldfield gjorde på 70-talet, Tubular Bells och Hergest Ridge, kan jag inte låta bli att tycka om den. Ibland tycker jag faktiskt den är bättre...om det inte varit för det där med att Oldfield allt för ofta går över gränsen till ambient musik.

Mer om Mike Oldfield:
Mike Oldfield och techno (Platinum)

* Nu är jag ute på hal is. Jag har inte alla Oldfields skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar