The Musical Box: Harrisons mästerverk

lördag 2 juli 2011

Harrisons mästerverk

GEORGE HARRISON - ALL THINGS MUST PASS - 1970 

All Things Must Pass går inte att spela för ofta.
Fan vet om inte George Harrisons mästerverk från 1970 är lite för bra.
En - bara en - genomlyssning är knäckande.
Det blir ingen avkoppling, låtarna är...för bra.

Eller som en musikrecensent på den tiden uttryckte det: ”En musikalisk orgasm i 80 minuter”.

Efter det går det inte att lyssna på något annat. Allt låter skit och man inser att allt, precis allt annat i samlingen bara är värdelöst skräp.

Utan att darra det minsta på handen påstår jag därför att det här är det bästa dubbel-album som någonsin getts ut. Inte ens Beatles vita kan konkurrera.

Exile då? - men nä. Även om jag skulle vilja, inte en chans.
Också Stones åker ut genom fönstret med en spark. Det krävs en hel del för det.

Sa du dubbel?
Jo, jag vet att All Things Must Pass egentligen är ett trippel-album. Men tredje skivan innehåller en rad långa instrumentala jam.

Ganska monotona och tråkiga faktiskt. Det var kanske att ta i lite för mycket med en hel LP sånt. Så den räknar jag bort.
Dubbeln All Things Must Pass innehåller 18 låtar. För att beskriva dem krävs en närmast poetisk insats. Det fixar inte jag. Men det är mäktigt, majestätiskt och vackert.

Tuffa riff i Wah Wah, gospel och rock i My Sweet Lord och känslofullt och vackert i Beware of Darkness, Isn´t it a Pity och Awaiting On You All. Det känns egentligen orättvist att bara nämna några särskilda låtar. Så där sätter jag stopp.

Albumet är producerat av Phil Spector, vilket kanske kan tyckas vara ett märkligt val. Men han kom tydligen väldigt bra överens med George med tanke på resultatet.

80 minuter med George Harrison kan tyckas vara långt. Men det är det inte. Låt det ta den tiden, All Things Must Pass är värd varenda sekund.

En skivsamling utan All Things Must Pass är ingen skivsamling. Så fick jag det sagt.

Nr: 868/2222

8 kommentarer:

  1. ok jag lyssnade på den under 70 talet men hur får man tag på den , nu !

    SvaraRadera
  2. Det är inte lätt. Brukar gå för 500-600 på Tradera, när den nån emellanåt dyker upp...
    Kolla www.musicstack.com, där har jag köpt en del, funkar bra.

    SvaraRadera
  3. Köpte den i dag i en av GBGs bättre och minsta affär för begagnade lp, skivorna i jättefint skick, affischen är med, själva boxen var i lite sämre skick, men inte så det stör. 175:-
    Den hade jag inte köpt om jag inte först läst om den på din eminenta blogg, tack!

    SvaraRadera
  4. Bra pris! Den brukar vara dyrare. Var det möjligtvis Skivhallen i Majorna?

    SvaraRadera
  5. Jovisst var det det, en ny bekantskap för mig, köpte även MF där, och några andra "klipp"

    SvaraRadera
  6. He, he, det är ett riktigt bra ställe. Hittade själv dit tidigare i våras.

    SvaraRadera
  7. Fick tag i denna box (!) på tradera för lite över 200 kronor i ok skick varken mer eller mindre och det är som du skriver knäckande bra !!! / Pelle

    SvaraRadera
  8. Grattis, 200 spänn var inte farligt alls.

    SvaraRadera