The Musical Box: Marc Bolans demotejper

onsdag 6 juli 2011

Marc Bolans demotejper

You Scare Me to Death är en av de konstigaste skivorna jag har i min samling. Det är en platta med tidiga Marc Bolan-låtar, demos från tiden innan han bildade Tyrannosaurus Rex, från 1966 och 1967.

Men det LÅTER som den glamrock han lirade på 70-talet med T Rex*.
NU är det inte så krångligt som det verkar. Och Marc Bolan var INTE före sin tid. Förklaringen är enkel.
Skivan spelades in 1981, fyra år efter Marc Bolans död 1977. Då användes de gamla demotejperna med bara Bolans röst och akustiska gitarr.

Till detta spelades därefter kompet från de övriga instrumenten in. Låtarna spelades av någon anledning in i Bolans klassiska glamrockstil. Förmodligen för att skivbolaget trodde det skulle ge mest pengar.

Därför sitter jag nu här med en LP där Marc Bolan sjunger som Bob Dylan och klart och tydligt hämtat sin inspiration från amerikansk blues, rock och psykedelia. Och ändå är det 70-talets glamsound.

Helst skulle jag naturligtvis hellre lyssnat på originalinspelningarna. För det är ganska spännande grejer Mark Feld**, som han egentligen hette, gjorde redan på 60-talet.

Titelspåret är en riktigt tuff rocker, om än en ganska typisk 60-talare. Mustang Ford är också intressant, liksom Jasmine ´49, Cat Black och flera till.
En del av de här demolåtarna använde senare Tyrannosaurus Rex på sina skivor under 60-talet. Men inte alla. Vill man höra låtarna betydligt närmare originalet än här blir det till att skaffa skivan The Beginning of Doves, som jag dock aldrig hört.

Den gavs ut 1974 och innehåller de flesta av låtarna från You Scare Me to Death, men i betydligt ”renare” form.

* Observera att jag inte skriver T Rex som en förkortning här. Tyrannosaurus Rex var 60-talsduon med Marc Bolan och Steve Pergrin Took. Bolan bytte namnet till T Rex när Took sparkades 1970.
** Det ryktas att artistnamnet Bolan är en sammanskrivning av Bob Dylan. Men om det verkligen är så vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar