The Musical Box: En fläkt av americana

fredag 16 september 2011

En fläkt av americana

ELTON JOHN - TUMBLEWEED CONNECTION - 1971

Efter att ha hört Tumbleweed Connection är jag klar över en sak. Eagles kan ta och slänga sin vilda västern-platta Desperado i sjön. Elton John gör den grejen så väldigt mycket bättre.

Det är inget som kommer så där direkt, men jag tror inte det finns ett enda svagt spår på Tumbleweed Connection från 1971.
Idag är det inte nån av de Elton John-album man pratar så mycket om. Det hamnade 1971 av någon anledning lite i radioskugga. Det berodde kanske på att det inte kom några hitsinglar från skivan.

Min helt subjektiva teori om det är att det fanns så många bra låtar, att det inte gick att välja ut nån singel...
Nu skulle jag kunna räkna upp alla godbitar. Men jag nöjer mig med ett par; inledningslåten Ballad of a Well-Known Guy och Son of Your Father.

Äh, Country Comfort kan jag inte låta bli heller, men bara för att det är med både steel-guitar och fiol.
Det är förresten lite det som gör att skivan känns så stark. Elton John och Bernie Taupin lyckas på något sätt fånga vilda västernstämningen tack vare såna inslag.

En lätt fläkt av americana...och det på en brittisk pop-skiva från 1971. Inte illa alls!

2 kommentarer:

  1. Ytterligare en kanonskiva, Sir John gjorde ju så många grymt bra plattor fram till den lysande Capain Fantastic -75 (rockvärlden dittills mest förbokade platta)Själv dröjde det en stund innan jag innan jag hittade fram till denna platta (såklart, var bara 10år när den släpptes)men det var genom att jag gillade Roddans tidiga skivor och då låten Country Comfort som han gör på Gasoline Alley.

    SvaraRadera
  2. Captain fantastic. Det var länge sen jag hörde nån nämna den! Den är bra, jag får nog leta fram den...

    SvaraRadera