The Musical Box: Pugh och ABBA-soundet

fredag 9 september 2011

Pugh och ABBA-soundet

Jag har aldrig kommit överens med Pugh Rogefeldts album Het. Skivan kom 1981.
Inte för att det här är en skit-skiva, tvärtom. Låtarna är bra. Pugh gör som han alltid gjort, bra melodier, lite udda, men rätt fräcka.
Och hans texter är nästan lika underfundiga som på 70-talet.

”Sångerna gick över Söder, Bellman besåg Gamla stan, Här står en annan och glöder, mitt bland trafikljusens barn”.

Ändå...

Jag har svårt för Het. Trots låtar som Ambulansen. Den är bra!
Trots alldeles briljanta Aftonfalken. Trots tuffa Het, Viking Viking och Tuggummit.

Och ändå...

Fan, det är nästan så jag får lite Tommy Nilsson- och Lisa Nilsson-rysningar. Och de skivorna gav jag bort.

Efter ett antal långa överläggningar med mig själv har jag kommit fram till detta:
Det hänger på soundet.


Det är FÖR snyggt. Det är så välproducerat och välkammat att det nästan är äckligt. Varenda ton sitter på exakt rätt ställe.

Och så kom jag på det!

Det låter som en ABBA-skiva!
Och de har jag också gett bort.

Men aldrig att jag gör det med Het.
Det är Pughs låtar alldeles för bra för.

4 kommentarer:

  1. Okej, jag vet, man ska inte racka ned på andras smak. Men Pugh Rogefeldt??? Där går väl ändå något slags gräns?

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte hjälpa det!
    Men för mig var Pugh den allra första svenska rockhjälten. Bolla och rulla var en av de första plattor jag köpte.
    Och det där har suttit i...

    SvaraRadera
  3. Jo, du har nog rätt i att det är en generationsfråga. Många som var unga under sent 60- och tidigt 70-tal ser ju Rogefeldt som "den första svenska rockhjälten" och menar att det var banbrytande att han sjöng på svenska.

    För mig som är något yngre har Pugh alltid varit sinnebilden för ett slags trist, slätstruken svensk mogenrock. Dessutom har jag alltid retat mig på det fjantiga artistnamnet (för han är väl inte döpt till det?) "Pugh". Hur är det egentligen tänkt att uttalas? Stavningen antyder ett engelskt uttal, alltså att det skulle uttalas "piu". Men folk i allmänhet (i den mån någon talar om honom) säger ju "pugg".

    Inte nog med att musiken är provocerande dålig, t.o.m. namnet är alltså irriterande!

    SvaraRadera
  4. Jag får väl hålla med dig där. Pughs skivor av senare datum är inte alls roliga. Och har man då inte lyssnat på hans 60- och 70-talare, så förstår jag dej.

    SvaraRadera