The Musical Box: Sapos gröna groda

söndag 4 september 2011

Sapos gröna groda

Och så en platta i avdelningen ”rätt udda”.
Den här skivan med amerikanska latinorockbandet Sapo dök upp i en begagnatback i en av Jönköpings second handbutiker. Och en skiva med en så fräck omslagsbild går ju inte att motstå (var kan man köpa såna grodor? Den skulle ju passa perfekt hemma i trädgården).

Skivan kom ut 1974 och är bandets enda, vad jag vet. Den lär vara väldigt svår att få tag på.
Men gillar man Santanas grejer från början av 70-talet är det här något att leta efter. Sapo bildades av sångaren Richard Bean efter att han blivit kickad från Malo...som var Jorge Santanas band på 70-talet.

Och för er som inte har fullständig koll på släkten Santana, den mexikanska grenen, kan jag berätta att han är brorsa till Carlos. Jorge är också gitarrist.

Behåll den kunskapen i bakhuvudet tills vidare. Det kan vara bra att ha till hands när man ska tänka sig in i hur Sapo låter. För det här bandet gör nästan exakt samma grej som Santanabröderna.

Tuff latinorock i högt tempo och fräcka vändningar. För den som har koll; jämför med till exempel Santana 3.

Sapo gör det förresten väldigt bra. Förstaspåret Been Had är jävlar så man hoppar rakt upp i taket. Sån musik görs inte nu för tiden. Kongas, en massa andra rytminstrument och en åttamanna blåssektion håller tempot uppe hela skivan igenom.

Om Sapo haft en lika bra gitarrist som Santana...eller Santana...kunde de nog blivit riktigt heta. Men då skulle nog inte deras skivor varit lika svåra att få tag på...

Den här plattan hamnar bland rariteterna (det hade det räckt med den där gröna grodan för).

3 kommentarer:

  1. Kul att du tar upp det här bandet!

    När du för en tid sedan skrev om en Santana-platta tipsade jag i en kommentar om "Chicano power", en samlings-CD med mer eller mindre udda "latino rock" som brittiska Soul Jazz Records gav ut i början av 2000-talet. Jag har för mig att jag nämnde Azteca och Malo i min kommentar, men även Sapo finns med på den samlingen.

    Jag har dock aldrig hört en hel LP med just Sapo och visste inget om de enskilda medlemmarna. Därför var det kul att läsa om denna platta!

    SvaraRadera
  2. ...och nu känner jag att jag måste ha tag på Chicano Power...

    SvaraRadera
  3. Jag kan förresten även tipsa om en riktigt udda platta i ungefär samma genre, nämligen "The New York sound" med Flash % The Dynamics från 1971. Jag hittade den skivan via musikbloggen hippy-djkit, en blogg som lägger upp en massa udda 60- och 70-talsmusik för gratis nedladdning. (Jag skriver inte länken här, eftersom du kanske inte vill länka till webbplatser som uppmuntrar till illegal fildelning. Du hittar lätt bloggen via Google om du är intresserad.) Flash & The Dynamics är hur som helst ganska kul och kan beskrivas som en blandning av New York-salsa och psykedelisk gitarr-rock. Något att kolla in om du vill gräva dig djupare ner i latin rock-träsket!

    SvaraRadera