The Musical Box: Sugarloafs Green-Eyed Lady

måndag 12 september 2011

Sugarloafs Green-Eyed Lady

De ser rätt coola ut, grabbarna i amerikanska Sugarloaf, utsvängda jeans, indianskjortor och skägg. Precis som ett riktigt rockband, tidigt 70-tal, skulle se ut.

Man kan knappast ana att bandledaren och keyboardisten - Jerry Corbetta senare skulle hamna hos Frankie Valli och Four Seasons.
Och när jag nu nämner denna disco-pop-soul-grupp känner jag hur iskalla vindar börjar dra genom huset och rockmusikens swat-team gör sig redo att rycka ut. Om nån nu ens bara tänker ”Who Loves You” så öppnar de eld. Med all rätt.

Till Corbettas försvar kan jag väl konstatera att Sugarloaf är något helt annat. Bandets debutplatta från 1970, som jag kommit över, är rätt sjysst bluesrock, lite åt det progressiva hållet, faktiskt nästan lite psykedelia.
Jerry Corbetta kan verkligen lira hammondorgel och när han får utrymme vräker han på ordentligt.

Det finns ett par rätt läckra jam, förmodligen improviserade, som får skivan att växa.

Men den stora låten är Green-Eyed Lady*, som tydligen blev en mindre hit, Sugarloafs enda.

Den ÄR riktigt bra. Påminner lite om She´s Not There**, om nu nån minns den.

Sen är Sugarloafs cover på yardbirdslåten The Train Kept A-Rollin´ inte heller alls dum.

En rätt skön rockplatta alltså, dock utan det där riktiga lyftet. Den har inte ”DET”, utan är bara en i mängden, fast lite bättre.
Frankie Valli, å sin sida, hade väl på sitt sätt också ”DET”. Dock ett sånt ”DET” att jag inte skulle få för mig att skaffa hans skivor. Men Jerry Corbetta gillade det tydligen...Undrar om han behöll sin indianskjorta...

* Till min förvåning hittade jag den på (lånat) Spotify!
** Zombies och Santana.

4 kommentarer:

  1. Du är noga med att informera om att "She's no there" gjordes av Zombies och sedan även blev en hit för Santana. Det är förstås bra.

    Men då bör man väl för ordningens skull också informera om att "Train kept a-rollin'" egentligen inte var Yardbirds låt. "Train..." var ursprungligen en jazzig rhythm & blues-låt som gjordes av orkesterledaren Tiny Bradshaw och hans band i början av 50-talet. Den spelades sedan in av rockabilly-artisten Johnny Burnette, och det var troligen från Burnette Yardbirds plockade låten.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt i att Yardbirds en gång i tiden gjorde en cover på Bradshaws låt och det anges vad jag vet också på skivomslaget till LP:n Having a rave-up från 1965.
    Sugarloaf var inte så petiga, de angav Yardbirds som låtskrivare. Längre än så kollade inte jag.
    Det där med upphovsman var, som jag förstår det, inte så känsligt på den tiden...

    SvaraRadera
  3. Jo, du har förstås rätt. "Train kept a-rollin'" blev ju efter att Yardbirds gjort den något av en standard som spelats in av massor av garage- och pubrock-band. Och jag skulle gissa att flertalet av de banden uppgett Yardbirds som upphovsmän. Men jag kunde inte motstå chansen att få nämna Tiny Bradshaw, som är en personlig favorit. (Och dessutom fick jag ju snobba lite med mina kunskaper...)

    SvaraRadera
  4. Greeneyed Lady No 3 Hot 100 1970 alltså en ganska stor hit inte mindre. Ej den enda 1975
    var låten Dont Call US No 9 Hot 100 men sen blev det inte mer

    SvaraRadera