The Musical Box: Hackett gick nya vägar

lördag 29 oktober 2011

Hackett gick nya vägar

Den här skivan blev jag lurad av. Efter de första genomlyssningarna var jag beredd att ställa den bland alla ”bra-att-ha-skivorna”.

Den verkade jobbigt otillgänglig och svår och Steve Hackett ofokuserad.
Men sen satt den.
För det är inte progrock, som jag först trodde.
Och trots att omslaget påminner om Voyage of Acolyte, Hacketts storslagna solodebut, har den inget med den att göra.

I stället går Steve Hackett i Peter Gabriels fotspår och ger sig på världsmusik. Här hämtar han etniska rytmer främst från Brasilien och smälter ihop det med new wave, rock och pop. Inget banbrytande, inte ens 1984, men oväntat och ovanligt bra.

A Doll That´s Made in Japan är min favorit, trots att den inte har särskilt mycket japanskt över sig, förutom i inledningen. Myopia är new wave-pop med The Police svävande i bakgrunden.

The Gulf kanske en protestsång mot kriget mellan Iran och Irak, och Duel en riktigt tuff rocklåt där Steve Hackett sjunger nästan som Jim Morrison.

Det finns inget som hindrar att jag utnämner Till We Have Faces till en av de bästa plattor som kom ut 1984. Så det gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar