The Musical Box: Tidlöst med livlöst

onsdag 9 november 2011

Tidlöst med livlöst

J J Cale skulle nog inte kunna göra ett dåligt album ens om han ville.
Men om Travel Log från 1990 kan jag väl säga så här: Det är inte en av hans bättre.

Den tog honom nästan sju år att göra. Att vänta hela den tiden var det inte värt.
Det gjorde jag väl inte heller. Men när jag hittade Travel Log blev jag lite sugen på att höra lite senare grejer av mästaren själv.

Och jag trodde nog att Travel Log skulle innebära något nytt jämfört med hans 70-talare. Men där blev jag besviken.

För på något sätt känns det som J J Cale bara återanvänder gammalt material utan att reflektera särskilt mycket över det.

Egentligen är det bara en låt som jag tycker skulle kunna sägas ha ett 90-talssound, inledningsspåret Shanghaid.

Det är förresten kanske den låtens fel att Travel Log låter som den gör. Hela plattan känns livlös.

Men jag vill inte påstå att det ligger något slags blaserat 90-talssound över skivan ändå.

Resten av låtarna skulle nog kunna påstås vara tidlösa...men bara inte lika...bra...

Nr: 762/2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar