The Musical Box: Neil Merryweathers Kryptonite

torsdag 26 januari 2012

Neil Merryweathers Kryptonite

Neil Merryweathers Space Rangers och plattan Kryptonite från 1975 ser naturligtvis ut som en alldeles nödvändig investering.

 Särskilt med tanke på skivomslaget, som är tecknat av Don Rico. En legendarisk amerikansk serietecknare åt bland annat Marvel Comics. Såna skivomslag borde ha gjorts fler...
Neil Merryweather kan man dock leva utan. I alla fall om man bara förhåller sig till ljudet på vinylskivan. Neil, som egentligen heter Robert Neilson Lillie, är en kanadensisk rockmusiker som hade sin storhetstid någon gång i början av 70-talet. Då fick han spela ihop med storheter som Rick James och...tja, det var väl ungefär allt...

Men han gjorde de där åren i alla fall en hel drös med skivor under flera olika namn. Ingen av dem blev särskilt välkända utanför Winniepeg...

Kryptonite är hans – vad jag vet – sista album, och en uppföljare på plattan innan, Space Rangers.

Här ger sig Neil på att lira glamrock (tror jag)...några år för sent...kan man tycka.
Och det blev inte särskilt bra heller, kan jag tycka.

Men det är klart. Gillar man den där lite brutala kanadensiska hårdrockstilen från tidigt 70-tal och dessutom är svag för T Rex senare grejer och varför inte skivorna från Pretty Things glamrockperiod, kan det här nog vara något ändå.

Men nån särskild låt vill jag inte rekommendera. Än har jag inte hittat nån som är direkt klockren...

Nr: 1713/2000

4 kommentarer:

  1. Men nu blir jag besviken! Vi som brukar ha så lika smak, vilket manifesterades inte minst i går när du skrev om Dwight Twilley. Jag älskar den här skivan, och "Space rangers" också för den delen. Om inte annat är titellåten "Kryptonite" klockren i min bok.

    SvaraRadera
  2. He, he, jag har kanske inte lyssnat på den tillräckligt mycket. Ska köra den igen...lovar.

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera "star rider" från denna grymma platta.. Även Det mesta merryweather gjorde med både heavy cruiser och mama lion anser jag är bra, även om alla plattor han gjorde var väldigt ojämna! :)

    Kul fö. att när man läst en blogg ett bra tag komma på att det är ens gamla fritidsledare i jkpg som är författaren!

    / Erik

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, vad kul. Jag som trodde min tid på Fritid Jönköping var preskiberad för länge sen.

    SvaraRadera