The Musical Box: Är vi barn av vår tid?

lördag 9 juni 2012

Är vi barn av vår tid?

NATIONALTEATERN – BARN AV VÅR TID – 1978

Man skulle önska att det gjordes skivor som Barn av vår tid nu för tiden också. Nationalteaterns LP är från 1978, men lika aktuell idag. Skillnaden är bara att det handlar om andra ungar.
Men såna skivor görs inte. Möjligtvis kan man hävda att vissa förortsrappare försöker göra sin röst hörd. Problemet är bara att allt för få uppfattar vad de säger i det ständiga ordflödet och den oändliga cyberrymden.

Nu började jag kanske i lite fel ände. Så det här berättar jag för dig som inte känner till Barn av vår tid.
Det är en skiva av teatergruppen Nationalteatern från Göteborg. Det är en rockskiva. Den tar upp ”typiska förortsproblem” som ungdomsbrottslighet, droger och en fullständigt förlorad tro på framtiden.

Det skulle kunna vara lätt att missta skivan som dess raka motsats, som en hyllning till drogerna och kriminalitet.

Det misstaget var det många som gjorde när skivan var ny:
”hadelätten dä dä/umpapa/får man inte göra/inte bra/hadelätten dä dä/umpapa/det var det jag sa/ det var inte bra/umpapa...”

Men det var egentligen texter fyllda av mänsklig värme, samhällskritiska och högst seriöst allvarliga. Låtarna är, som jag förstått det, hämtade från olika teaterpjäser som Nationalteatern satte upp i mitten och slutet av 70-talet.

Kolla kolla tar upp svårigheterna med att ta sig ur kriminalitet, Spisa är en otäck skildring om den skräckblandade tjusningen med droger, Barn av vår tid handlar om hopplösheten och bristen på framtidstro...

Men här finns också hopp, Ingelas sång, Men bara om min älskade väntar och Ge mig mitt liv nu.

Barn av vår tid var en fantastiskt skiva 1978, med musik kanske främst av Ulf Dageby.
35 år (!) senare är den precis lika aktuell!
Och lösningen verkar vara precis densamma...

"Vaktbolagen kommer snart/Då blir det en jävla fart..."

Nr: 71/2222

2 kommentarer: