The Musical Box: Här föddes Judas Priest

fredag 8 juni 2012

Här föddes Judas Priest

BOB DYLAN – JOHN WESLEY HARDING - 1968
Två viktiga saker om Bob Dylans album John Wesley Harding från 1968.
1 – Här finns All Along The Watchtower. Den låt som Jimi Hendrix gjorde till sitt egen specialare, nästan helt oigenkännlig från originalet. Vilken som är bäst får folk avgöra själva. Jag vet vad jag tycker...

2 - Judas Priest tog sitt namn efter låten The Ballad Of Frankie Lee And Judas Priest. I den text Dylan själv skrivit på baksidan finns dessutom en mening med orden ”Motley crew” och jag ger mig den på att nåt annat band i samma genre tog sitt namn därifrån.
Nej förresten, det är inte alls viktiga saker. Eller jo, möjligtvis Hendrix då...

John Wesley Harding, som kommit lite i skymundan av dessa för rockvärlden så stora saker, är däremot en väldigt bra platta.

Det är skivan efter Blonde On Blonde och den har lite av sin föregångares storhet över sig också. Det är visserligen väldigt mycket mer country, men det stör inte alls.

Det är nämligen väldigt bra country. Här finns inga som helst Conway Twitty-vibbar som på Selfprotrait eller New Morning. Det är rakt och ärligt rätt igenom.
Nu skulle jag kunna plocka fram en hel rad alldeles briljanta låtar...och det tänker jag också göra: John Wesley Harding, As I Went Out One Morning, I Dreamed I Saw S:t Augustine, All Along The Watchtower...

Fler?
Okej då...
Dear Landlord, I Pity The Poor Immigrant, I´ll Be Your Baby Tonight...

Okej, okej...
The Ballad Of Frankie Lee And Judas Priest är rätt bra den också...men det säger jag mest för att hålla metalgänget på gott humör...

Nr: 117/2222

8 kommentarer:

  1. Hendrix gör All along the watchtower bäst!!!

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig sagt nåt annat!

    SvaraRadera
  3. Jag förnekar inte att Judas Priest tog sitt namn från en Dylan-låt. Däremot tror jag du har fel vad gäller Mötley Crüe. "Motley crew" är nämligen ett vedertaget, idiomatiskt uttryck på engelska, och det var det redan 1968.

    Uttrycket "motley crew" förklaras så här på engelskspråkiga Wikipedia:

    "A motley crew is a cliché for a roughly organized assembly of characters. Typical examples of motley crews are pirates, Western posses, rag-tag mercenary bands and freedom fighters."

    Uttrycket uppstod enligt Wikipedia i den brittiska flottan på 1700-talet. Så det var absolut ingen fras som Bob Dylan hittade på.

    SvaraRadera
  4. Smak är ju egentligen inget man kan eller ska diskutera men jag blir ändå nyfiken på i vilket avseende du anser att Conway Twittys musik inte skulle vara rak och ärlig?

    SvaraRadera
  5. Jag kan för övrigt tillägga att hårdrock inte stod särskilt högt i kurs bland mina musikintresserade kompisar i början av 80-talet. Trots att vi inte var göteborgare blev det då kutym att benämna ett bekant hårdrockband som "Måttligt kry".

    SvaraRadera
  6. He, he, nä det trodde jag inte heller. men tack för upplysningarna.

    SvaraRadera
  7. Conway Twilly är amerikansk svensktopp för mig.

    SvaraRadera
  8. Blev lite rörigt med mina svar där ser jag...
    Första svaret är ang namnet Motley Crue.
    det andra är till Anders...
    och här kommer mitt svar ang de måttligt krya:
    Ha, ha, ha

    SvaraRadera