The Musical Box: Kultskiva med Cult-band

onsdag 6 juni 2012

Kultskiva med Cult-band

BLUE ÖYSTER CULT – ON YOUR FEET OR ON YOUR KNEES - 1975

On Your Feet Or On Your Knees med Blue Öyster Cult var en skiva alla tyckte var ohygglig 1975. I alla fall sa de flesta det. Den här liveplattan var nåt alldeles extra...
Det där berodde nog mest på Blue Öyster Cults lite mystiska, och som vi tyckte då, farliga image. Satanister från Amerika, otäcka på riktigt. Vilda snubbar. Dessutom var skivomslaget fantasieggande. Till och med etiketterna på de båda LP-skivorna såg otäckt ut.

För min del hajade jag aldrig skivans storhet, även om det var många som försökte övertala mig, och spelade olika avsnitt av konserten om och om igen. ”Djävulsdyrkare, självklart! Det hör du la!”
Den stora orsaken till min något försiktiga entusiasm var först och främst att jag knappt hade hört en enda av låtarna tidigare. Inte på något sätt överväldigande. Helt okej gitarrock, rätt tungt. Ganska mycket gitarrexercerande på sina ställen, trevligt men lite långdraget fantasilöst.
Sen är ljudet på skivorna rätt kasst. Grötigt och lite dovt.

Nej, On Your Feet Or On Your Knees kanske har en liten, liten kultstämpel. Men det är den enda stämpel den har.

Nu för tiden är den inte särskilt rolig att genomlida. Det här albumet mår bäst av att stå i hyllan och leva på gamla meriter...

Nr: 1505/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar