The Musical Box: Tvära kast mellan rock och jazzfusion

onsdag 6 juni 2012

Tvära kast mellan rock och jazzfusion

FRANK ZAPPA – IN NEW YORK - 1977

Någon gång i slutet av 70-talet stod jag och höll i Zappas album In New York nere i källaren under Sesam, alltså på Skivor & Band i Jönköping. Ole reade ut den för 29 kronor.

Då hade jag huvudet fullt av Over-Nite Sensation, Apostrophé och inte minst Sheik Yerbouti-skivorna, lite mer ”lättillgängliga” zappa-grejer. Jag var på väg till kassan, men vände. Jag köpte inte In New York, då.
Det var kanske tur. Förmodligen skulle jag blivit besviken, rent av förbannad. Jag tror inte jag hade klarat av Zappas mer introverta och experimentella saker på den tiden.

Skivan kom givetvis in i samlingen ändå, men betydligt senare. Detta dubbelalbum från 1977 är numera en av mina – bland flera – zappa-favoriter, även om den kan driva omgivningen till vansinne med sina egensinniga gitarrsolon, tvära kast mellan rock, jazzfusion och Zappas obscena humor.
För min del kan jag inte välja ut nån särskilt låt eller något avsnitt. Här är det helheten som gäller. Inte minst för att bandet Frank har bakom sig är så oerhört skickligt och tajt. Varenda ton verkar sitta precis där den ska.

Sen är jag barnsligt förtjust i ljudet på denna liveinspelning. Det är förbannat bra. Men de som har albumet på CD säger att det låter ännu bättre där. Det tänker jag inte kolla.

Sen skulle jag ju kunna tråka ut er med detaljer som att skivan spelades in under en turné 1976 och att Warner Bros censurerade skivan och tog bort minst en låt innan den gavs ut (finns med på CD:n). Men för den som är intresserad finns detta att läsa om på annan plats.

Nr: 2049/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar