The Musical Box: Ännu en lysande Allman-skiva...

lördag 28 juli 2012

Ännu en lysande Allman-skiva...

Allmans comebackalbum – Del 1
Ingen logik här inte. Först ut av Allmans comebackalbum blir den sista som kommit in i samlingen. Where It All Begins, som gavs ut 1994 efter ett tre år långt break...

ALLMAN BROTHERS BAND – WHERE IT ALL BEGINS - 1994

Den här Allman Brothersskivan går det inte att ha några invändningar mot. Where It All Begins innehåller ett par sköna rockers, en rad snygga ballader och en hel del smaskigt gitarrfilande av Dickey Betts.

En riktigt bra Allman-platta med andra ord. Igen. Det är bara det att den kom 1994...
Jag kan inte säga att jag inte gillar skivan. För det gör jag. Jag upptäckte att jag nog spelat den fram och tillbaka minst tio gånger i bilen....Jo, det är en CD...och det är i bilen jag har cd-spelaren nu för tiden...

Till och med det kan jag leva med. Soulshine är en förbannat skönt avslappnad Allman-låt. Precis som så många av deras andra gamla godingar, Melissa, Jessica...ja, ni vet...
Ändå är jag inte helt nöjd....
Varför då?

Jo, så här är det.
Where It All Begins är jag-vet-inte-vilken-i-raden av Allman-plattor sedan början av 70-talet. Skivan är utgiven över 20 år efter debuten. Dessutom en comebackplatta. Skulle man inte då kunna förvänta sig någon form av förnyelse eller nya grepp?

Men inte. Where It All Begins låter precis som så många andra album med Greg Allman och Dickey Betts. Som om tiden stått still. Det blir jag lite besviken på.

Men nog är skivan bra alltid. Jag tror inte en enda sann Allman-fan skulle kunna påstå att den inte är alldeles lysande.

Nr: 71/CD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar