The Musical Box: Mysteriet Aim

torsdag 12 juli 2012

Mysteriet Aim

AIM – AIM FOR THE HIGHEST - 1974

Den här plattan – Aim For The Highest – med gruppen Aim är ett litet mysterium.
För det första är det märklig musik. Här blandas allt från gospel till funk, med soul, 60-talspop och hårdrock.

På sina ställen skulle jag tveksamt kalla det psykedelisk rock, eller gärna progressivt, eller artrock...progressiv psykedelisk artrock...
Nja, så häftigt är det inte. Bli inte för besviken om du lyckas få tag i plattan. Men det händer mycket - hela tiden - och nya små grejer dyker upp där man minst anar det. Sångaren Michael Overlys lite svajiga röst gör anrättningen intressant.

Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna jämföra med, City Boy kanske...Mountain på 45 varv...10cc på amfetamin?

En sak vet jag, det är hyfsat kul grejer...

Men jag vet ingenting om gruppen. Så är det nån som har koll på det här gänget får ni gärna höra av er. Det här har jag fått fram:

Sångaren och låtskrivaren Michael Overly är amerikan. Det finns lite information om honom på nätet, bland annat att han nu tydligen ägnar sig åt att skriva instruktionsböcker för gitarrspel.

Han ska också ha turnerat med storheter som Blue Öyster Cult och några till. En tid jobbade han också ihop med Tommy Boyce, Monkees låtskrivare.

Det märkliga är att andra bandmedlemmar har jag spårat hela vägen till The Cavern i Liverpool, ungefär samtidigt som Beatles höll på att göra sig ett namn där och Cilla Black hängde in rockar i garderoben.

Trummisen Warren ”Bugs” Pemberton och producenten av Aim-skivan, Chris Huston, var på den tiden med i ganska okända liverpoolgruppen Undertakers.
Och så hittar man de här snubbarna tillsammans på en amerikansk progressiv rockplatta från 1974. Hur kommer det sig, undrar jag naturligtvis...

Skivan är inspelad i USA och utgiven på skivbolaget Blue Thumb, med skivnummer BTS 64.

Övriga gruppmedlemmar är Patrick O´Connor, bas, och Loren Newkirk, piano, keyboards.
Vet du nåt mer får du gärna höra av dej...

Nr: 510/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar