The Musical Box: Bara lite sunshine-pop

lördag 18 augusti 2012

Bara lite sunshine-pop

Sunshinepop - Del 1
Den här lilla oskyldiga saken känns bra att börja med...

THE PEPPERMINT RAINBOW – WILL YOU BE STAYING AFTER SUNDAY - 1969


Will You Be Staying After Sunday tyckte jag först var ett ganska misslyckat köp. The Peppermint Rainbow var lite för söta och gulliga. Lite för mycket stråkar och doakör. Lite för smörigt för min smak...egentligen.

Sen kom jag på mig själv med att ha spelat skivan flera gånger i rad.
Och när jag inte visste vilken jag skulle välja...då valde jag The Peppermint Rainbow...flera gånger...utan att tänka på det.
Och då kom jag på varför.
Okej, det är väldigt snäll amerikansk ”sunshine-pop från 1969. Men The Peppermint Rainbow gör det bra. Tjejerna i kören, och när de sjunger solo, gör det så snyggt. Det påminner en hel om Mama´s & Papa´s, men på fel sida av USA och därför inte riktigt lika roligt...?
Det vill säga, The Peppermint Rainbow kom från Baltimore på amerikanska östkusten. Mama´s & Papa´s hängde med Jefferson Airplane och Janis Joplin i San Francisco. Därför har The Peppermint Rainbow nästan inga som helst psykedeliska inslag i sin musik. Det är bara sunshine-pop.

Men ibland räcker det tydligen. Sen gör det ju inget att det finns flera små guldkorn på skivan. Don´t Wake Me Up In The Morning blev visst en mindre hit. Men mina favoriter är Will You Be Staying After Sunday och Lemon Pipers-covern och bubblegum-hiten Green Tambourine. Kul!

Nr: 1544/2222

1 kommentar:

  1. Jag har på senare år blivit oerhört förtjust i s.k. sunshine pop, och även i sånt som numera benämns som "pop-sike". (Om jag förstått saken rätt betecknar det senare uttrycket musik från sent 60- och tidigt 70-tal som ligger nära sunshine pop, men som drar lite mer åt folkrock och/eller psykedelia). Peppermint Rainbow-skivan har jag, och jag håller med om det är riktigt bra. Visst är det snällt och lite schlagerbetonat. Men det är välgjort och låtmaterialet är starkt.

    SvaraRadera