The Musical Box: En Queen-kalkon

lördag 25 augusti 2012

En Queen-kalkon

QUEEN – A KIND OF MAGIC - 1986

Det skulle vara roligt att komma ihåg hur jag tänkte då. Gå och köpa något som egentligen var film-musiken till en kalkon-rulle som Highlander. Det kunde ju inte bli något annat än katastrof...
Och det blev det så klart.
A Kind of Magic imponerar inte ett dugg på mej.

Det allra värsta är att skivan då ansågs som en av Queens bästa på väldigt länge. Då fattade jag ingenting.

För det fanns ingenting kvar av det jag gillade hos Queen en gång i tiden.

Nu känns den bara som en hopplös sell-out och marknadsanpassning.


Men det var väl ungefär vid den här tiden Queen övergick från att vara ett rockband till ännu en produkt anpassad för korkade ungdomar med lite för mycket pengar.

Lite kort om låtarna. One Vision blev en hit. Om jag inte tar alldeles fel var den ett slags ledmotiv till filmen.
Yippie-yay-kayee...Låt oss alla dunka huvudet i golvet...
Who Wants To Live Forever är en rätt sliskig ballad och Princess of the Universe en sån där sak man definitivt kan vara utan. För att inte tala om disco-monstret Pain is so Close to Pleasure.

Nåt bra då?
Ja, One Year of Love, en ballad av Deacon, skulle jag nog kunna tänka mig. Men inte för ofta. Kanske Friends Will Be Friends också...Nej förresten...

Nr: 997/2222

1 kommentar:

  1. Kalkonrulle? Highlander? Nädu, den är ju helt fantastisk! "I am Connor MacLeod of the Clan MacLeod. I was born in 1518 in the village of Glenfinnan on the shores of Loch Shiel. And I am immortal."
    Jamen du hör ju, så jävla bra! Men ang. skivan har du rätt.

    SvaraRadera