The Musical Box: Nakendans, polissirener och Dödens triumf

lördag 4 augusti 2012

Nakendans, polissirener och Dödens triumf

Dansk dynamit – Del 3
Det fanns så klart väldigt mycket bra dansk rockmusik redan före 1986. Det här är ett klassiskt album.

SAVAGE ROSE – DÖDENS TRIUMF - 1971

Om man lyssnar på albumet Dödens triumf med Savage Rose utan att veta vad det egentligen är, vilket jag gjorde, blir upplevelsen nästan surrealistisk. För någonstans i bakgrunden, bland märkliga rytmer, dragspel, polissirener, klockspel och flöjt, finns en berättelse.

Men det är omöjligt att få något som helst sammanhang i den. Efter avslutningen med skivans enda sånginsats, Dear Little Mother, som förresten är magnifik, återstår bara ett stort tomrum...
Skillnaden blir betydande om man på förhand känner till att detta är musik till en balettföreställning från 1971. En uppseendeväckande sådan, både för sin musik och (1971) chockerande inslag av nakendans.
Då får musiken en helt annan innebörd, även om sammanhanget inte blir särskilt klarare förstår man i alla fall varför...

Och jag vet så mycket att det kan bli fascinerande lyssning, om man själv är öppen för nya intryck. Då är det är lätt att sugas in i den suggestiva och hemlighetsfulla stämning Savage Rose lyckats skapa.

Den närmaste jämförelse jag kan komma på är Bo Hanssons musik till Sagan om ringen.

Den här skivan gavs ut 1971 med ett urval av musikstyckena från baletten. 1979 släpptes dock ett dubbelalbum med samtliga låtar.

Savage Rose är ett av Danmarks mest aktade progressiva rockband som gav ut sin första platta redan 1968. Bandet finns fortfarande och har fram till nu gett över 20 album.

Nr: 710/2222

2 kommentarer:

  1. Kul! Detta är en platta jag har ett starkt personligt förhållande till. Bakgrunden är följande:

    I mitten av 80-talet hade jag en dansk kompis med mycket udda musiksmak. Han brukade ibland tvinga på mig kassettband med musik han ansåg att jag borde lyssna på. I allmänhet var det totalt olyssningsbar free form-jazz eller annan märklig experimentmusik som i huvudsak lät som oljud.

    Sist på en av dessa kassetter fanns dock en alldeles fantastisk instrumentallåt, men min kompis hade inte bemödat sig att skriva ner titeln eller vilken artist det var, och när vi sågs glömde jag bort att fråga. Sedan tappade jag kontakten med den frijazz-intresserade dansken.

    Flera år senare, långt efter att kassettbandet med den fantastiska låten hade försvunnit (eller om det gick sönder, jag minns ej)råkade jag av en händelse höra den fantastiska instrumentallåten på dansk radio. Jag fick då veta att låten hette "Bryllup" och att det var det danska progg-rockbandet Savage Rose som spelade.

    Därefter försökte jag under ett antal år ta reda på vilken av Savage Roses många plattor låten fanns med på, och lyckades till sist lista ut att låten kom från "Dödens triumf". Sedan tog det ytterligare ett antal år innan jag i våras - äntligen! - hittade ett ex av "Dödens triumf" i gott skick i en skivback på en lokal loppis. Och nu, snart 30 år efter att jag hörde "Bryllup" för första gången, finns alltså låten i skivsamlingen.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa! Det är skivor med såna här historier som får ett större personligt värde.

    SvaraRadera