The Musical Box: Spacerock eller vanlig boogie

onsdag 24 oktober 2012

Spacerock eller vanlig boogie

UFO – UFO 1 - 1971 

Det här är en gammal goding. Kass, men charmig...

Jag är inte helt säker på att UFO, eller Hocus Pocus som bandet kallade sig innan de fick göra sin första LP, skulle fått nåt skivkontrakt om de kommit dragande med demotejperna till UFO 1 till något skivbolag idag. Förmodligen hade de blivit utsparkade innan första låten...
Men i början av 70-talet funkade sånt här. UFO var ganska tidiga med att lira spacerock. Bland de allra första skulle jag kunna tänka mig. Det gick inte hem i deras hemland England, men de blev ganska stora i Japan, Frankrike och Tyskland.

UFO 1, som 1971 spelades in med mycket små medel, är kanske en sån där platta som borde ställas undan i nåt hörn och glömmas bort. För UFO var inte särskilt bra på den tiden.

Det här var alltså innan Michael Schenker kommit med i bandet, hans föregångare hette Mick Bolton.

Sen är jag inte helt säker på att det här verkligen är spacerock. Det är mer vanlig boogie som fortsätter bara för att bandet inte kommit på nåt bra sätt att få slut på låtarna...
Men självklart är det här ändå en skiva jag inte vill vara utan. Den är visserligen rätt svårlyssnad nu för tiden, men den är charmig och lite smårolig. UFO gör till exempel en helt sagolik spacerockcover på Eddie Cochrans C´mon Everybody. Sen är Timothy, Boogie och Who Do You Love inte heller så dumma.

Skivans återkomst i samlingen är en nyligen firad händelse. Jag skaffade den här plattan någon gång på 70-talet, efter att jag hört monsterskivan Phenomenon. Då blev jag ganska besviken och sålde eländet kvickt som attan. Det ångrade jag naturligtvis i många år. Men nu har den kommit ”hem” igen.

Nr: 1591/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar