The Musical Box: Eagles släppte på tyglarna

fredag 16 november 2012

Eagles släppte på tyglarna

Ikväll är det dags för ett av Eagles tributeband att lira på nya kulturhuset Spira. One Of These Nights heter showen. Jag ska definitivt inte dit. Men jag har skivan...

EAGLES – ONE OF THESE NIGHTS - 1975 

Den här skivan gillar jag, One Of These Nights med Eagles. Nä, det är inget skämt. Det finns plattor med Eagles jag fortfarande kan spela. Eller, det finns EN skiva med dem jag spelar nu för tiden också, One Of These Nights...
Det är min numera enda favoritplatta med Don Henley och grabbarna. Trots att det (faktiskt) är lite stökigt och rörigt på sina ställen, särskilt i de rockigare låtarna (det kan man inte tro!).

Och trots att den på andra ställen ligger väldigt nära monsterskivan Hotel California...vilket betyder att One Of These Nights låter ungefär som allt annat Eagles gjorde. Snyggt, trevligt och välproducerat.

Men jag undrar om de inte släppte på tyglarna i alla fall lite, lite den här gången. För det är som sagt lite stökigare och inte lika förutsägbart som på Eagles tidigare – och senare skivor. One Of These Night känns inte lika pretentiös.

Helt avgörande är dock att detta var den första LP med Eagles jag hörde. Jag kommer fortfarande ihåg hur överväldigande introt till One Of These Nights var.

Bara det är orsaken till att Eagles under många år var ett av mina favoritband. Skivan har så klart tappat en hel del av sin glans på senare år, när jag nu lyckats sätta in den i rätt sammanhang.

Efter att ha spelat alla de andra skivorna ett antal gånger genom åren – och slagits av hur LIKA Eagles låter på alla sina album är One Of These Nights inte längre lika stor som förr.

Favoritlåtar då: One Of These Nights, Lyin´ Eyes, Take It To The Limit, Hollywood Waltz.
Favoritlåtar nu: One Of These Nights (introt)

Nr: 59/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar