The Musical Box: Jerry Garcia kunde nog om han ville

söndag 11 november 2012

Jerry Garcia kunde nog om han ville

GRATEFUL DEAD – GO TO HEAVEN - 1980

Go To Heaven är den Grateful Dead-skiva som låter allra minst som Grateful Dead...så brukar en del gamla Dead-heads förklara saken...och så ler de lite förläget... 
Men vad ska jag säga då? Jag köpte ju faktiskt skivan.
Och det trots att lokaltidningens recensent några dagar innan sågat skivan i så små beståndsdelar det var över huvud taget var möjligt. Om jag inte har helt fel var det vid den tiden Lasse Anrell börjat jobba på JP:s nöjesredaktion.

Men om det var med den här sågningen han påbörjade sin karriär som musikskribent vågar jag inte säga (eller om det ens var han som skrev...).

Vad jag däremot KAN säga, är att jag redan då inte litade på det som stod i tidningen... Men efter att nu ha vevat tillbaka bandet ungefär 30 år kan jag väl konstatera att JP inte hade helt fel 1980. Go To Heaven är ingen bra platta. Och den är definitivt inte alls bra för att vara Grateful Dead.
Nu ska man väl komma ihåg att Jerry Garcia och hans polare varit inne på det där med countryrock i nästan tio år när den här skivan kom ut. Så att de lirade country och västkustrock är inte alls konstigt.

Däremot misstänker jag att de med den här skivan, av någon för mig helt okänd anledning, kanske ville nå en större och bredare publik eller nåt sånt. För om Grateful Dead någonsin gjorde en sell-out, så var det med Go To Heaven.

Det räcker med att kolla in skivomslaget för att inse det. Men en låt tänker jag inte såga, Althea...Det är rätt hyfsad psykedelia trots allt. Jerry Garcia kunde nog om han ville...

Nr: 626/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar