The Musical Box: Psykedelia och garagerock från Sunset Strip

fredag 30 november 2012

Psykedelia och garagerock från Sunset Strip

RIOT ON SUNSET STRIP – SOUNDTRACK - 1967

LP-skivor man inte räknat med ska vara bra är nästan alltid de roligaste. Nyligen kom jag över soundtracken till filmen Riot On Sunset Strip från 1967. Jag drar mig inte för att utnämna den till ett av mina bästa skivköp 2012.
Filmen kom till efter en rad ungdomskravaller i Hollywood under mitten av 1960-talet. Myndigheterna hade beslutat om utegångsförbud kvällstid för att få stopp på buslivet. Det uppfattade de unga som en kränkning av deras medborgerliga rättigheter.

Filmen stod färdig bara några veckor efter de första kravallerna och är en så kallad exploitationmovie, alltså en b-film utan större skådespelare och konstnärliga kvaliteter, med fokus på våld, sex, droger för att locka publik.

Riot On Sunset Strip marknadsfördes som ”the most chocking film in our times” med bland annat en gruppvåldtäkt som en av filmens ”höjdpunkter”. Jag har inte sett filmen, men den lär finnas på DVD.
Även om filmen är en b-rulle är musiken alldeles lysande. För den som är inne på psykedelisk pop och amerikansk garagerock från 60-talet är den ett måste.

I centrum står legendariska gruppen The Standells som gjort ledmotivet till filmen, som är ett stycke blixtrande garagerock av bästa märke. En annan höjdare är Mugwumps låt Sunset Sally, där Mama Cass och Denny Doherty inledde det som senare skulle bli Mama´s & Papa´s.

Dessutom finns två alldeles briljanta låtar med punkiga, ruffiga, bluesiga The Chocolate Watch Band. Och sen måste jag bara nämna The Sunset Theme, gjort av Mike Curb (han gjorde också ledmotivet till Kellys hjältar), hur kul som helst!

Nr: 38/samlingsalbum

2 kommentarer:

  1. Den här skivan har jag själv i samlingen, och måste därför kommentera ett par saker:

    1. Jag köpte mitt ex av detta soundtrack för bara ett par kronor av en kompis som fått en massa gamla plattor av sin äldre systers kille. Jag tror inte jag var mer än 12 - 13 år vid tillfället, och visste inte vad det var jag köpte. Antagigen tyckte jag bara att omslaget såg spännande ut. När jag några år senare insåg att plattan betraktas som en garagerock-klassiker förstod jag vilket klipp jag gjort.

    2. Chocolate Watchbands "Sittin' there standing" (som finns med på den aktuella plattan)ingick på repertoaren i ett av de första band jag var med i när jag var i övre tonåren. Vi spelade garagerock med starka influenser av bl.a. The Nomads, och ett udda spår med Chocalate Watchband var enligt vår åsikt ett extremt coolt cover-val. Dock påstår en bekant till mig att "Sittin'..." i själva verket är en plankning av en instrumental Yardbirds-låt med titeln "Jeff's blues". Enda skillnaden ska vara att Chocolate Watchband hittat på några textrader och har sång på sin version. Jag kan dock inte bedöma detta eftersom jag aldrig hört den aktuella Yardbirds-låten. Det kan i sammanhanget nämnas att det andra Chocolate Watchband-spåret på "Riot..."-soundtracket, alltså "Don't need your lovin'" i princip är gamla "Milkcow blues" i ett slags punkig garagerock-version.

    3. Du skriver att "Riot on sunset strip" var en s.k. "explorationmovie". Jag tror att den vedertagna benämningen på denna typ av b-filmer är "exploitation movies".

    SvaraRadera
  2. Kul att höra din historia. Jag visste faktiskt inte själv vad det var för skiva när jag såg den i skivbacken, utan köpte den på grund av omslagsbilden jag också...

    och du har så klart helt rätt, exploitation ska det vara. Så går det när man inte korrläser texterna tillräckligt noga. Det är ändrat.

    SvaraRadera