The Musical Box: Ringos säkra kort

söndag 11 november 2012

Ringos säkra kort

RINGO STARR – TIME TAKES TIME - 1992

Ringo Starr tog det säkra före det osäkra när han skulle göra Time Takes Time 1992. Det hade visserligen gått nio sedan Old Wave, en katastrofplatta producerad av Joe Walsh, men nu var det säkra kort som gällde. Demonproducenterna Jeff Lynne, Phil Ramone och Don Was fick förtroendet att fixa inspelningen.
Det blev nästan fånigt. Don Was hade ju ägnat nästan en hel karriär att få sina band att låta som Beatles gjorde på 60-talet. Skulle han nu försöka få en beatle att låta som...eh, Beatles?

Men Ringo Starr har sina begränsningar, hans röst tål inte alla lägen. Dessutom var låtmaterialet kanske inte det allra bästa. Don Was gör nog vad han kan, men det blir slätstruket.

Jeff Lynnes insats (två låtar) ska nog dras ett svart streck över. After All These Years fick han att låta som en halvtaskig schlagerkopia av Rock´n Roll is King.

Phil Ramones bidrag är nästan ännu värre. Efter detta återstår bara två frågor.

1. Hur kommer det sig att jag äger den här skivan?
2. Hur kunde jag få för mig att spela den?

Ringo har gjort bättre än så här. Det är ingen förmildrande omständighet att den här LP-skivan är ohyggligt svår att få tag på. Den gavs ut 1992 när CD:n tagit över marknaden. Vill du ha den på vinyl får du räkna med att lägga upp mellan 500 och 1000 kronor. Så är du inte en riktig Ringo-fan kan du nöja dig med CD:n, den kan du få för 25 spänn...

Nr: 1302/2222

4 kommentarer:

  1. För en del år sedan kände jag en kille som var fanatisk Elvis Presley-fan. Den 8:e januari varje år (Elvis födelsedag) gick han och köpte en Elvis-platta. Att han redan hade alla utgivna Elvis-inspelningar i hur många olika utgåvor som helst spelade ingen roll. Att köpa en Elvis-platta på Kungens födelsedag var ett slags rituell handling.

    Jag antar att det är samma typ av människor som kan lägga en tusenlapp på en vinyl-utgåva av "Time takes time"...

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, det ska nog vara en sån kille till det.

    SvaraRadera
  3. Du svarade aldrig på dina två frågor i slutet på inlägget! Väntar nyfiket...

    SvaraRadera
  4. He, he, ja tänk om jag visste det...
    Men jag har för mig att jag köpte skivan i nån begagnataffär för en herrans massa år sedan, men varför vet jag inte.
    Och möjligtvis var det så att jag inte spelade den då...utan först nu när jag skulle recensera den...

    SvaraRadera