The Musical Box: Småtråkigt av Houserockers

söndag 4 november 2012

Småtråkigt av Houserockers

Springsteenskt – Del 5 

Jodå, Springsteenkopior var det gott om. Finns det nån enda som kommer ihåg det här bandet?

IRON CITY HOUSEROCKERS – BLOOD ON THE BRICKS - 1981

När Bruce Springsteen blev hjälte för en hel generation dök det upp massor av artister och grupper som kopierade hans sound. Det är kanske av den anledningen Iron City Houserockers aldrig nämns med nån större respekt nu för tiden.
Blood On The Bricks, bandets tredje album, är kompetent och välgjort. Men lite alldagligt sett med dagens ögon. Det hjälper inte ens att de snodde gitarriff från Them* eller anlitade Steve Cropper som producent...

Det här amerikanska bandet smög sig in i samlingen då jag köpte en hel bunt skivor på en rea i Gamla stan. Jag kan inte påminna mig om att jag spelade skivan mer än någon enstaka gång, Blood On The Bricks kunde inte konkurrera med storheter som Au Pairs, Roy Loney och 20/20, som var med i samma reabunt.

Jag kan väl knappast påstå att skivan blivit så mycket bättre med åren heller.

Blood On The Bricks får mig att tänka på band som Southside Johnny & The Asbury Jukes, eller nån av Little Stevens tidiga soloalbum.

Väldigt mycket Springsteen alltså... Men det finns säkert folk som gillar Iron City Houserockers nu för tiden också.

Kanske är det så att bandets två första album är lite bättre. Jag har inte hört något av dem, men de påstås vara lite stökigare. Och det låter ju betydligt roligare.

Blood On The Bricks känns som en tämligen anpassad skiva. Jag ska kanske också nämna att bandet efter den här plattan bytte namn till The Houserockers och satsade på en internationell karriär. Hur gick det med den egentligen?

Nr: 346/2222

* Spår från Here Comes The Night dyker upp på låten Be My Friend.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar