The Musical Box: Tam jazz av Spyro Gyra

tisdag 27 november 2012

Tam jazz av Spyro Gyra

SPYRO GYRA – MORNING DANCE – 1979

Det sägs att konserter med Spyro Gyra ska vara rätt häftiga upplevelser. Gruppens skivor lär dock vara betydligt tamare.
Jag har aldrig sett en Spyro Gyrakonsert, jag har däremot en del av deras plattor. Och jag kan inte annat än att hålla med. Att lyssna på en LP med detta amerikanska jazzgäng är - åtminstone för min del - ganska intetsägande.

Trots att Morning Dance är gruppens största kommersiella framgång passerar den utan några större känslostormar. Visst är det snyggt, välgjort och proffsigt, men lite småtråkigt och platt.
Det är en skiva som går alldeles utmärkt att ha på i bakgrunden, och för all del ganska avkopplande. Det är av den anledningen jag har deras skivor. Jag skulle önska att Spyro Gyra gav mer än så, men tyvärr inte.

Men då är jag å andra sidan ingen kännare av jazz på den här nivån. Däremot tycker jag skivomslaget är helt fantastiskt.

Nr: 1141/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar