The Musical Box: Mer jazz än jazzrock

lördag 29 december 2012

Mer jazz än jazzrock

STEELY DAN – AJA - 1977

När man kommer till Steely Dans album Aja sägs det att det handlar helt och hållet om vilja och intresse. Är man inte särskilt intresserad och inte vill att det här ska låta bra, då blir det så.
Då kan man lika väl sälja skivan eller ge bort den. Då blir den aldrig bättre.
Men om man har energin och verkligen önskar att Aja ska vara ännu en riktigt bra Steely Dan-platta, det vill säga att man tillhör beundrarna. Då gäller helt andra förutsättningar.

Det finns nämligen fans som påstår att man måste lyssna på den här LP:n flera gånger...och helst några gånger till. Då ska Aja börja att växa. Då blir den betydligt mer än bara lättsmält radiojazz att spela i bilen, eller en skiva man gärna (och fort) bläddrar förbi.

Då framträder Steely Dans, Walter Brecker och Donald Fagens storhet. Så påstår åtminstone en gammal Steely Dan-fan jag känner ganska nära.
Själv har jag nog inte kommit över det där första steget, eller kanske inte bestämt mig. Jag gillar Steely Dans lite rockigare (och tidigare) plattor bättre än den här.

Aja är för mig mer jazz än jazzrock. Mer dansvänlig jazzpop än avantgarde. Men tydligen stämmer inte det...

Nr: 976/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar