The Musical Box: Dave Clark Fives korta revival

söndag 13 januari 2013

Dave Clark Fives korta revival

Brittisk beatpop II – Del 4

Det här gänget kom från London och sägs på 60-talet ha varit en ganska typisk representant för Londons motsvarighet till merseybeat, Tottenhamsoundet.

DAVE CLARK FIVE – PLAY GOOD OLD ROCK & ROLL - 1971

Men den här skivan borde knappt få vara med här. Det är inte ett typiskt album för Dave Clark Five. När den här skivan spelades in 1971 hade gruppen börjat dala för länge sedan. Men det är den enda skiva jag har med dem*, så vad gör man?
Nästan alla merseybeatbanden hade svårt att anpassa sig till 70-talet och den nya musiken. Deras trevliga, glada och snälla beatpop funkade inte riktigt när band som Slade, Deep Purple och Led Zeppelin tog över.

Dave Clark Five fick dock en kortare revival 1970 när de spelade in en EP med amerikansk rock and roll, alltså samma grej Status Quo körde några år senare**. Det blev två sådana EP-skivor för bandet och till slut en hel LP, Play Good Old Rock And Roll, en lågpris-LP på Starline.
Inte särskilt upphetsande nu för tiden. Sweet Little Sixteen, Chantilly Lace, Lucille och Blueberry Hill upprör väl knappast någon. För min del är det så ointressant att skivan härmed får lämna samlingen.

Nr: xxx/2222 (skivan utrensad ur samlingen)

* Av någon anledning har jag inte en enda LP med Dave Clark Five från 60-talet! En miss så klart, men jag tröstar mig med att jag har några av deras tidiga singlar.
** Status Quo har gjort flera coverplattor, den jag främst tänker på är LP:n Rockin´ All Over The World och medleyn Anniversary Waltz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar