The Musical Box: Kritikerna hade fel om Starz

onsdag 16 januari 2013

Kritikerna hade fel om Starz

STARZ – COLISEUM ROCK - 1978

Det sägs att Starz aldrig någonsin fick bra recensioner. Alla kritiker verkade avsky dem. Och de var säkert lätta att inte tycka om i slutet av 70-talet. Då var det punk, new wave och möjligtvis Bruce Springsteen som gällde. Inte dammig hårdrock, på gränsen till powerpop.
Jag är ledsen om jag nu gör någon gammal musikkritiker upprörd. Men de hade fel. Starz är riktigt bra. Eller så här. Det beror lite på hur man lyssnar på deras album.

Förväntar man sig att Starz ska låta som ett gammalt hårdrockband, som Aerosmith eller AC/DC, då kan jag förstå om inte alla gillade dem. Där når Starz inte upp till bergets högsta topp. Möjligtvis för att de inte har tillräckligt bra låtmaterial.

Men jämför man dem i stället med amerikanska powerrockband som Foreigner, REO Speedwagon och Journey, då snackar vi andra saker.

Jämfört med dem är Starz väldigt mycket roligare att höra. Jag går till och med så långt att jag påstår att de är ett av de bästa amerikanska powerrockbanden jag hört.

De hade idéer som ingen av de tidigare nämnda ens var i närheten att tänka. Coliseum Rock fick liksom alla Starz tidigare album dålig kritik.

Men den är absolut värd att lyssna på. Mina favoritlåtar är Take Me, Don´t Stop Now och poppiga Outfit och skramliga innovativa Coliseum Rock.

Nr: 1385/2222

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om detta band, vilket kanske inte är så konstigt. Dock kan jag snabbt konstatera att de enligt min smak misslyckats med precis allt.

    1. Omslaget var bland det fulaste jag sett.

    2. Gruppnamnet är gräsligt! Skulle ens ett svenskt dansband i "gärdsgårdsserien" komma på idén att kalla sig Starz med ett "z"???

    3. Skivtiteln är både fjantig och obegriplig. "Coliseum"? Var finns kopplingen till det antika Rom? På vad sätt har Colloseum (som vi brukar skriva på svenska) något att göra med amerikansk AOR från sent 70-tal?

    4. Jämförelsen med Foreigner, REO Speedwagon och Journey säger mig att denna skiva ALDRIG skulle hamna i min samling...

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, du har alldeles rätt. Omslaget...och namnet är hemska saker...och det är kanske förklaringen.
    Men jag får väl trösta mig med att de är bättre än Foreigner och REO Speedwagon...

    SvaraRadera
  3. Skulle nog säga att kopplingen till Coliseum är att bilden föreställer ett coliseum dvs en arena där själva namnet Starz utgör taket, beträffande bandnamnet får väl man se det i ljuset av 70-talet, dvs något som idag ter sig töntigt var då kanske väldigt fräckt.
    Han inte hört just denna skiva, men väl andra Starz album och t om något i min samling, klart bättre än det mesta från övrigt nämnda band.

    SvaraRadera