The Musical Box: There´s a kind of hush

lördag 5 januari 2013

There´s a kind of hush

Brittisk beatpop – Del 1

Det är väl lika bra att börja med ett av de riktigt stora popbanden i Manchester under mitten av 60-talet.

HERMAN´S HERMITS – 20 GREATEST HITS - 1977

Herman´s Hermits lirade i början av sin karriär rhythm´n´blues. Men när demonproducenten Mickie Most fick tag i dem ändrade han snabbt deras sound.

Herman´s Hermits blev ett av de riktigt stora brittiska popbanden under 60-talet. Ett tag var de till och med större än Beatles...i USA alltså...inte i England...vad trodde du?
Herman´s Hermits hade tack vare Mickie Most en lång rad hits under mitten av 60-talet. No Milk Today, Mr Brown You´ve Got a Lovely Daughter, I´m Into Something Good, There´s A Kind Of Hush...bara för att nämna några.

Jag brukar undvika samlingsalbum. Men i en del fall är man tvungen. LP-skivor ur Herman´s Hermits ordinarie skivkatalog är svåra att få tag på. Dessutom är det inte säkert att alla deras bästa låtar finns med på LP-skivorna.

Man gjorde nämligen så på den tiden. Hitlåtarna släpptes bara på singel och sen kom LP:n, men utan hitlåtarna.

Så den här plattan har sin givna plats i samlingen. Jag vill ju höra låtar som No Milk Today, Mr Brown You´ve Got a Lovely Daughter, I´m Into Something Good, There´s A Kind Of Hush...bara för att nämna några...

Nr: 1647/2222

4 kommentarer:

  1. Är det inte I'am into something good som är med i filmen Den nakna pistolen. Den är bra.

    SvaraRadera
  2. Pinsamt, men jag har inte sett Den nakna pistolen...men låten är lysande

    SvaraRadera
  3. Herman's Hermits var ju ett av de största och mest kommersiellt framgångsrika banden under det som brukar kallas "the british invansion". Men i efterhand verkar bandet ha fått en ganska kraftig tönt-stämpel. Jag har en hel del kompisar som är fanatiskt intresserade av brittisk 60-talspop, men de flesta av dem drar gränsen vid Heman's Hermits. Deras musik uppfattas som alltför mesig, slätstruken och fjantig.

    Jag tänker inte gå in på någon diskussion om Herman's Hermits kvaliteter/brister, eftersom jag hört alltför lite av dem för att kunna göra en rättvis bedömning. Dock vill jag i sammanhanget tipsa om en udda platta jag tror kan intressera dig:

    1980 försökte Peter Noone (sångaren i Herman's hermits, men det vet du förstås) få en nystart i karriären. Han hakade på new wave/powerpop-scenen och satte ihop ett band som kallade sig The Tremblers. De gav ut en platta med titeln "Twice nightly". Och - tro det eller ej - men om man gillar powerpop i stil med tidig Elvis Costello, Blondie, Joe Jackson etc, så är The Tremblers enda LP faktiskt riktigt bra! Bl.a. gör de en utmärkt coverversion av Costello-låten "Green shirt" (från "Armed forces"). Håll utkik efter "Twice nightly", jag tror den kan falla dig i smaken!

    SvaraRadera
  4. Oj, det hade jag inte en aning om! Låter mycket spännande. Jag tackar verkligen för tipset och ska hålla ögonen öppna efter The Tremblers.

    SvaraRadera