The Musical Box: Bob Geldofs blixtrande ironi och svarta humor

lördag 2 februari 2013

Bob Geldofs blixtrande ironi och svarta humor

BOB GELDOF – THE VEGETARIANS OF LOVE - 1990

Den här skivan var nära att bli utrensad ur samlingen. Men när jag väl stod där och var på väg att ta ut den ur hyllan kom jag på att jag nog aldrig lyssnat på skivan ordentligt. Så den hamnade på skivtallriken...bara för säkerhets skull...det kunde ju vara bra att veta vad det var jag skulle kasta ut...
För att göra en lång historia kort. The Vegetarians Of Love blev kvar på tallriken i flera dagar. Jag har aldrig tidigare riktigt uppskattat vare sig Boomtown Rats eller Bob Geldofs soloplattor. Varför vet jag inte.

Men den här skivan blev en överraskning, och betydligt mycket mer intressant att lyssna på än jag hade trott. Jag kommer definitivt inte att göra mig av med den.

The Vegetarians Of Love har inget med Boomtown Rats halvpunkiga new wave från det sena 70-talet att göra. Den har inte heller några som helst likheter med den artrock Boomtown Rats gav sig in på senare i karriären.

Nej, här handlar det i stället om keltiska toner, uppblandade med både cajun, blues och rock. Det är mer folkrock än rock.

Bob Geldofs svarta humor och blixtrande känsla för ironi gör dessutom skivan synnerligen rolig att lyssna på. Jag vill inte påstå att varenda låt är bra, men det är inte långt ifrån.

Själv fastnade jag först för sagolika The Great Song Of Indifference, som om jag inte tar alldeles fel blev en mindre hit när skivan var ny.

Men om du lyckas få tag i den här LP:n lyssna då också på låtar som Love Or Something där dave Stewart från Eurythmics gör ett inhopp, mörka Going To A Go Go eller varför inte Big Romantic Stuff.

Nr: 992/2222

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar